zondag, 23. mei 2010 - 13:26 Update: 08-07-2014 0:30

Herintroductie van de GTi bij Peugeot

Peugeot herintroduceert de term GTi met de lancering van de 308 GTi, een sportieve berline met opvallend veelzijdige eigenschappen: een auto die geschikt is voor dagelijks gebruik en die het milieu ontziet. Deze moderne 5-deurs vormt een perfecte combinatie van unieke rijeigenschappen en vele praktische gebruiksmogelijkheden.

Het hart van het concept is de nieuwe 1. 6 THP 147 kW (200 pk), een motor die we van de introductie van de Coupé RCZ kennen, en die een zeer belangrijke rol speelt bij de 308 GTi.
Door de specifieke voordelen van de THP (Twin-scroll turbocompressor en directe benzine-injectie) en de VTi (Variabele kleptiming) te combineren levert deze motor, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak, indrukwekkende prestaties.

Met een maximum vermogen van 147 kW dat beschikbaar is van 5.500 tot 6.800 omw/min en een maximum koppel van 275 Nm van 1.700 omw/min tot 4.500 omw/min scoort de 308 GTi bijzonder goed qua verbruik en uitstoot van schadelijke stoffen. Daarnaast is er gezorgd voor een sportief geluid van de motor tijdens het accelereren door de toepassing van Sound System technologie.

Uiteraard is het onderstel aangepast aan het sportieve karakter van de auto: de standaard gemonteerde 225/40 R18 banden zorgen voor een optimale stabiliteit zonder dat dit ten koste gaat van het comfort bij lage snelheden. Schijfremmen met een diameter van 340 mm vóór en 290 mm achter zorgen ervoor dat de auto altijd veilig tot stilstand kan komen.

Styling

Aan de buitenzijde en in het interieur is te 308 GTi duidelijk te herkennen aan subtiele details, zoals:
- de "Sport" voorbumper van de 308 CC,
- de achterbumper met diffusor in Noir Perla Nera,
- de achterspoiler die zorgt voor extra stabiliteit op hoge snelheid,
- de dubbele verchroomde uitlaatpijp,
- de GTi-logo's aan de zijkant en de achterzijde,
- de 18inch lichtmetalen velgen type "Lincancabur",
- aluminium pedalen, voetensteun en pookknop, een leren sportstuur met afgeplatte onderkant en aluminium duimtabs, een bedieningspaneel in hoogglans zwart enz.


De top van het 308-gamma

De 308 GTi is een exclusieve auto met een bijzonder sportief karakter, maar ook een auto met alle erkende kwaliteiten waardoor de 308 5-deurs zo'n succes is geworden zoals:
- een ruim en comfortabel interieur, met veel licht en een riant zicht dankzij de hoge zit en een enorm glasoppervlak (max. 4,86 m2). Aan de vormgeving en de afwerking is duidelijk te zien dat het hier om een auto van bijzondere klasse gaat.
- maximale veiligheid door een sterke kooiconstructie met kreukelzones en tal van veiligheidsvoorzieningen (5 sterren in de EuroNCAP 2009) waaronder Peugeot Connect SOS, een noodoproepsysteem dat bij een eventuele aanrijding de locatie van de auto kan bepalen. Dit systeem is standaard op alle versies met navigatie, zoals onder andere op de GTi en op de overige versies als optie voor € 360 te verkrijgen


Technische gegevens

Motor: de nieuwe 1. 6 THP 147 kW (200 pk) met handgeschakelde 6-versnellingsbak

Onder de motorkap van de 308 GTi treffen we de nieuwe 1. 6 THP 147 kW (200 pk) aan, een motor die ook in de sportieve Coupé RCZ geleverd zal worden; een motor met een groot vermogen en veel koppel, maar ook met een heel bescheiden brandstofverbruik en een geringe CO2-uitstoot waardoor deze voldoet aan de Euro 5-norm.

Optimaal presteren zonder het milieu te schaden was één van de speerpunten bij het ontwikkelen van deze motor en getuigt van een moderne en verantwoordelijke aanpak.

Een maximum koppel van 275 Nm (vanaf 1.700 omw/min tot 4.500 omw/min) en een maximum vermogen van 147 kW (bij 5.500 - 6.800 omw/min) zorgt voor een felle acceleratie: 80 tot 120 km/h in 6,7 sec in de 5e versnelling; 0 tot 100 km/h in 7,7 seconden en de 1.000 meter vanuit stilstand in 27,8 s, terwijl het gecombineerd verbruik beperkt blijft tot 6,9 l/100 km (minder dan 159 g/km CO2).

Om dit te bereiken werd de 4-cilinder met een inhoud van 1.598 cm3 voorzien van de modernste technologie:
- THP (Turbo Haute Pression) met een Twin-Scroll turbocompressor voor krachtige prestaties en een vlotte acceleratie al bij de laagste toerentallen en directe benzine-injectie die zorgt voor een optimale verbranding;
- VTi (Variabele kleptiming) op de in- en uitlaat en variabele lichthoogte van de inlaatkleppen om het verbruik en dus de CO2-uitstoot terug te dringen.

Twin-Scroll turbocompressor
Zoals de aanduiding "Twin-Scroll" al doet vermoeden, is het in de eerste plaats de opzet om in het uitlaatspruitstuk en in de turbocompressor de uitlaatgassen per cilinderpaar (twin) op te vangen. Zo komen de uitlaatgassen van de cilinders 1 en 4, en die van de nummers 2 en 3 bijeen. Deze beide pulserende gasstromen komen vervolgens in een spiraal (“scroll”) en worden vlak voor de turbine samengevoegd, waar ze voor een maximale stuwdruk zorgen.
Deze methode, waarbij de uitlaatgassen van elkaar gescheiden blijven tot aan de turbine-inlaat, zorgt voor een maximale gasstroming.

Deze gasstroom kan de turbo tot een toerental van maximaal 220.000 omw/min opjagen. Aan de andere kant van de turbine wordt frisse lucht samengeperst. Een wastegate (overdrukklep) opent als de maximale druk van 1,3 bar bereikt wordt.
Dit geheel zorgt ervoor dat de motor uiterst snel reageert op het gas, vanaf 1.000 omw/min wordt er al druk opgebouwd tot het maximum koppel bij 1.700 omw/min wordt bereikt.

Directe injectie onder hoge druk, voor een optimaal motorrendement
Dankzij directe injectie is een groot motorvermogen goed mogelijk in combinatie met een heel bescheiden brandstofverbruik. En bij een motor met een bescheiden verbruik blijft ook de uitstoot van schadelijke stoffen binnen de perken.

Op het uiteinde van de inlaatnokkenas is een hogedrukpomp met dubbele plunjers gemonteerd die zorgt voor de aanvoer van brandstof naar de injecteurs via een gemeenschappelijke, roestvrijstalen brandstofgalerij. De injecteurs spuiten de brandstof onder een druk van max. 120 bar rechtstreeks in de verbrandingskamers. Zo ontstaat er een bijzonder homogeen brandstof/luchtmengsel, de beste garantie voor een volledige verbranding en een optimaal rendement. De hoeveelheid onverbrande brandstof is ook kleiner omdat er zich minder benzine afzet tegen de cilinderwanden.
Opmerkelijk is de relatief hoge compressieverhouding van deze motor, namelijk 10,5 : 1.

Variable Valve and Timing Injection (VTi) voor een laag verbruik en een geringe CO2-uitstoot
Bij deze motor is de variabele kleptiming op de inlaat- en de uitlaatkleppen gecombineerd met een variabele lichthoogte van de inlaatkleppen. Dit laatste systeem (afgeleid van Valvetronic van BMW Group) biedt de mogelijkheid om de lichthoogte van de kleppen optimaal aan te passen aan de stand van het gaspedaal.
De combinatie van beide systemen zorgt bij een benzinemotor voor een volledige verbranding en een optimaal rendement en dat zorgt weer voor een laag verbruik en een geringe uitstoot van het schadelijke CO2.

Sound System technologie
Ook aan het geluid van de 1. 6 l THP-motor (200 pk) is speciale aandacht besteed. Deze Sound System technologie zorgt voor een speciale, sportieve roffel van de motor tijdens het accelereren. In het inlaatsysteem is een membraan opgenomen om, afhankelijk van het toerental van de motor, een extra dimensie te geven aan het uitlaatgeluid, zonder dat dit op de lange afstand vermoeiend zou worden.

Onderstel: speciale aanpassingen

De knowhow van Peugeot
Peugeot heeft alle knowhow gebruikt om een auto te ontwikkelen die het ultieme rijplezier biedt, door een uitstekende wegligging, een sportief karakter, een grote koersstabiliteit maar ook een hoog comfort, iets wat in het dagelijkse gebruik bijzonder gewaardeerd wordt.

De auto heeft een uitgekiend onderstel op basis van platform 2 met McPherson-veerpoten vóór en een flexibele traverse achter. Uiteraard zijn er enkele aanpassingen vanwege het grotere vermogen van de 308 GTi. De voorwielophanging kreeg aangepaste fusees en grotere wiellagers (overgenomen van platform 3), de schokdempers vóór en achter hebben een aangepaste dempingskarakteristiek en de veerpoten vóór hebben schokdempers met een langere zuigerstang (22 mm i. p. v. 20 mm). Daarnaast is het onderstel 10 mm verlaagd voor een lager zwaartepunt. De 308 GTi is daardoor slechts 1.488 cm hoog.

Dit geheel zorgt voor een perfecte wegligging en een optimaal rijplezier onder alle omstandigheden zonder dat dit op enigerlei wijze ten koste gaat van het comfort.

Een nauwkeurige en informatieve besturing
De elektro-hydraulische stuurbekrachtiging geeft de informatie van de weg goed door aan de bestuurder en levert precies de juiste hoeveelheid assistentie bij lage snelheden.
De variabele stuurbekrachtiging, aangestuurd door een elektrohydraulische pomp van 650W, levert een druk die afhankelijk is van de snelheid van de auto, de mate waarin het stuur wordt gedraaid en de temperatuur van de olie in het systeem. Hierdoor wordt de kracht die van de bestuurder wordt gevergd, voortdurend aangepast en wordt het eenvoudiger om manoeuvres met een lage snelheid uit te voeren.

Krachtig remsysteem
Om de 308 GTi met zulke prestaties onder alle omstandigheden ook veilig tot stilstand te kunnen brengen is de auto voorzien van een krachtig remsysteem met grote, geventileerde remschijven: 340 x 30 mm.
Aan de achterzijde zien we twee remschijven van 290 x 12 mm, ongekend voor een 308.

ESP in combinatie met EBD (Electronic Brakeforce Distribution) en BAS (Brake Assist System) is standaard. Het ESP, ASR en BAS kan door de veeleisende en ervaren bestuurder desgewenst uitgeschakeld worden zodat de rijeigenschappen van de auto ten volle benut kunnen worden.

Intelligente Tractiecontrole, een onderdeel van het ESP, is een verbeterde versie van het al bekende ASR (Anti Slip Regeling) waardoor de bestuurder nog meer grip heeft bij het wegrijden op natte of gladde wegen (sneeuw, ijzel, regen …). Het systeem regelt onder dergelijke moeilijke omstandigheden de mate waarin de voorwielen mogen doorslippen.
Categorie:
Tag(s):