zaterdag, 8. mei 2010 - 15:38

Klantvriendelijkheid voorkomt winkeldiefstal

Weert

De werkgroep Keurmerk Veilig Ondernemen Binnenstad heeft voor de vierde keer in Weert een nepdief ingezet. Zo’n nepdief kwam in Weert in december 2007 voor het eerst in actie. In 2008 en 2009 is de nepdief drie keer op pad gegaan. Het groeten van de klanten blijkt een van de meest geschikte - en minst kostbare - methoden om winkeldiefstal terug te dringen.

De nepdief bezocht in april vijftien winkels. In zeven winkels kon de nepdief geen diefstal plegen, omdat de klant werd begroet bij binnenkomst en/of doordat de artikelen goed waren beveiligd. Door te groeten wordt bij de klant duidelijk dat hij/zij ‘gezien’ is.

In de overige zes zaken was onvoldoende alert personeel aanwezig, waardoor de nepdief de kans kreeg één of meerdere artikelen uit de winkel mee te nemen. In een aantal winkels waren de artikelen wel beveiligd, maar ging het alarm niet af. De winkels waar dit gebeurde zijn hier achteraf op geattendeerd. Ze gaven aan dit direct in orde te maken.

De nepdief bezocht ook winkels die eerder door hem waren bezocht. Het personeel gaf aan geleerd te hebben van vorige acties en nu structureel de klanten te begroeten bij binnenkomst. Een ondernemer: “Ik heb duidelijk geleerd van de vorige actie en groet klanten nu principieel. De inzet van de nepdief vind ik dan ook erg positief.”
Provincie:
Tag(s):