zaterdag, 3. juli 2010 - 16:15

Mensen met caravan opgelucht verder na service-infopunt

Ruim 200 bestuurders van personenauto’s, voornamelijk voorzien van caravans, meldden zich vandaag bij de service-info punten voor de grensovergangen op de rijkswegen A2, A12 en A16. Het merendeel van de vakantiegangers hadden hun zaken goed voor elkaar en gingen na een controle van de bandenspanning opgelucht de grens over.

De top drie van meest voorkomende gebreken zijn overgewicht, banden en verlichting en techniek.

Bij 40% van de gecontroleerde caravans was er sprake van overgewicht veroorzaakt door accessoires, voortent, gasflessen, tv, boeken, kleding, inhoud koelkast en volle waterreservoirs. Eén caravan was zelfs 600 kilo te zwaar. De eigenaar heeft familie gebeld om de spullen die het overgewicht veroorzaakten op te komen halen

Bij meer dan 30% van de gecontroleerde voertuigen waren banden te zacht, te oud of versleten. Caravanbanden slijten vooral door stilstaan en rijden met onderspanning. Caravanbanden hebben een levensduur van ongeveer zes jaar. Advies van de bandenspecialist: Laat stalen ventielen monteren als de bandenspanning 4 of meer bar moet zijn.

In 20% van de gevallen was er sprake van defecte of onjuist aangesloten verlichting. Veel losbreekreminrichtingen waren niet of onjuist aangebracht. In een tiental gevallen zijn er complete stekkerdozen vervangen. Een caravan had een defecte oplooprem en is ter plaatse gerepareerd.

Een greep uit de categorie van ‘Heb ik dat!’:

Een familie kwam tot de ontdekking dat ze een brief aan de belastindienst vergeten waren te posten. De brief is door de politie alsnog op de bus gedaan.

Een Bulgaarse familie keerde terug naar huis toen bleek dat de Ford Transit 800 kilo te zwaar was en de aanhangwagen 150 kilo. De Duitse politie verzekerde hen dat als ze grens over zouden gaan dat dit 1200 euro boete op zou leveren en 7 strafpunten in het rijbewijs. Hier is ook familiehulp ingeroepen.

Een 83-jarige bestuurder op weg naar Zuid-Frankrijk had een stabilisator op zijn combinatie zitten waar een museum trots op zou zijn, maar aan de twee grote veerdempers hiervan was geen ongerechtigheid te ontdekken.

De bandenpartners van ‘Het nieuwe rijden’, hadden hun handen vol aan het op spanning brengen van diverse banden. In een aantal gevallen was de bandenspanning boven de 5 bar, vermoedelijk veroorzaakt door het warme weer.

Verder gaven de Duitse en Belgische politie de laatste verkeersinformatie van hun land en de afwijkende voorschriften op verkeersgebied en gaf Veilig Verkeer Nederland tips over het rijden met de caravan.

De ANWB Wegenwacht deelde een promotiepakket uit met onder andere (kinder)tijdschriften. De Verkeerspolitie leidde alles in goede banen en gaf adviezen voor een veilige reis. Rijkswaterstaat zorgde voor een schone parkeerplaats en lichtkranten op de snelweg om de vakantiegangers te attenderen op de ‘vakantiecheck’. Het ‘dreamteam’ van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat deelde ruim 1000 kussentjes uit met het opschrift www.wordgeenslaaprijder.nl . Een autoglasbedrijf verzorgde ruitinspecties en reparaties van autoruiten.

De komende weken zijn er ook nog vrijwillige controles:
Zaterdag 10 juli 2010 van 06.30 tot 12.30:
A 12 rechts grens Duitsland - Duiven, parkeerplaats ‘Oudbroeken’
A 16 rechts grens Belgie - Breda, parkeerplaats ‘ Hazeldonk’

Zaterdag 24 juli 2010 van 06.30 tot 12.30:
A 16 rechts grens Belgie - Breda, parkeerplaats ‘Hazeldonk’
A 2 rechts grens Belgie - Eijsden, parkeerplaats ‘Knuvelkes’
A 12 rechts grens Duitsland - Duiven, parkeerplaats ‘Oudbroeken’

De service-infopunten zijn een initiatief van de Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten met medewerking en ondersteuning van:
ANWB Wegenwacht, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Het Nieuwe Rijden (Agentschap NL), Veilig Verkeer Nederland, Duitse Autobahnpolizei, Belgische Federale Wegpolitie. Zij verzorgen gezamenlijk deze service-infopunten voor het achtste jaar.
Provincie:
Tag(s):