donderdag, 8. april 2010 - 21:16

Nederlanders geen avontuurlijke consumenten

Diemen

De Nederlandse consument is de afgelopen tien jaar erg trouw gebleken aan zijn favoriete merk. Nederlanders blijven het liefst in een Opel rijden, boeken massaal hun vakantie via D-reizen en wassen met Ariel. Dit blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2010 van Reader’s Digest, dat voor de tiende maal werd gehouden onder ruim 32.000 consumenten in 16 Europese landen.

Nivea mag worden gezien als het meest betrouwbare Europese merk dat nummer 1 werd in de productcategorie huidverzorging in alle deelnemende landen. In Nederland kon aan 38 merken het predikaat Meest Betrouwbare Merk worden uitgereikt. De Nederlandse merken Becel (63%), Alpro soya (51%), Rabobank (49%), Gazelle (43%), V&D (40%) en Ziggo (40%) kregen de meeste stemmen in hun productcategorie.

Nederlandse consumenten laten zich klaarblijkelijk bij hun merkbeleving minder beïnvloeden door prijsaanbiedingen dan gedacht op basis van de dagelijkse aanbiedingen en prijsknallers in de supermarkt en op de winkelvloer.
Het European Trusted Brands onderzoek laat haarfijn zien in welke productcategorieën marketingprikkels relatief meer effect sorteren, doorgaans als uitkomst van heftige concurrentie in de markt. Bij de mobiele telefoons is het vertrouwen in Nokia nog steeds hoog, maar constateert Reader’s Digest een daling in het aantal stemmen van 62% naar 50%. In de categorie Telecomaanbieders wint KPN wederom, maar ook hier met een reductie van 12% (van 50% naar 38%). Kellogg’s blijft de topper voor ieders ontbijt, maar het vertrouwen daalt van 39% naar 28%. De winnende merken boekten kleinere winstpercentages afgezet tegen de scores in 2009. Visa klimt bijvoorbeeld van 38% naar 42% en Ariel gaat van 27% naar 29%.
Categorie:
Tag(s):