woensdag, 24. november 2010 - 11:36

Nederlandse consument krijgt bedreigde tonijn op het bord

Amsterdam

Zonder het te weten, kopen consumenten in Nederlandse supermarkten blikjes met onverantwoorde tonijn.

Blikken waar skipjacktonijn in hoort te zitten, kunnen ook bedreigde grootoog- en overbeviste geelvintonijn bevatten. Dat blijkt uit DNA-testen, uitgevoerd door Greenpeace. ‘Producenten maken supermarkten en consumenten medeplichtig aan de leegroof van onze zeeën’, stelt Onno Beukenhorst, onderzoeker bij Greenpeace.

In twaalf Europese landen, waaronder Nederland, deed Greenpeace steekproeven. Blikjes afkomstig van Vomar, Lidl, Emté en Albert Heijn bleken niet in orde. Zo bevatten verschillende blikjes van het merk Nixe, te koop bij Lidl, bedreigde grootoogtonijn. In blikjes van het merk Statesman, te koop bij Vomar, trof Greenpeace geelvintonijn aan, eveneens een soort waarmee het slecht gaat. In andere Europese landen werden vergelijkbare misstanden aangetroffen.

‘Consumenten hebben het recht om te weten wat voor vis ze aan hun vork prikken’, stelt Beukenhorst. ‘Wij roepen supermarkten op zo snel mogelijk te stoppen met het verkopen van deze onverantwoorde producten. Supermarkten zijn bezig met duurzaamheid, maar nog te vaak onvolledig of verkeerd geïnformeerd over wat ze verkopen.’

De kern van het probleem ligt bij de schadelijke manier waarop tonijn wordt gevangen. Om scholen skipjack aan te trekken, gebruiken vissers zogenoemde lokvlotten. Naast skipjack trekken die vlotten haaien en schildpadden aan, maar ook jonge exemplaren van de geelvin- en grootoogtonijn. Die worden meegevangen en ingeblikt, aangezien ze moeilijk zijn te onderscheiden van de skipjacktonijn.

‘De enige oplossing voor deze misstand is het verbieden van lokvlotten’, aldus Beukenhorst. ‘Een alternatief voor deze schadelijke vangstmethode is het vissen met hengels of het gebruik van netten zonder lokmiddelen. Supermarkten moeten hun klanten kunnen verzekeren dat zij geen bedreigde vissoorten op hun bord krijgen.’
Provincie:
Tag(s):