vrijdag, 12. maart 2010 - 16:33

Op weg naar een navigatiesysteem voor vrachtauto's

Meppel

Vrijdag is in Drenthe een pilot van start gegaan die ten doel heeft navigatiesystemen beter geschikt te maken voor vrachtauto’s.

Bestaande navigatiesystemen houden nog onvoldoende rekening met de specifieke kenmerken van vrachtauto’s. Hierdoor komt het regelmatig voor dat vrachtautochauffeurs door straten worden geleid waar ze gezien hun afmetingen of gewicht niet passen of waar ze uit oogpunt van veiligheid of leefbaarheid niet gewenst zijn. In de Scaniafabriek in Meppel is vrijdagmiddag het startsignaal gegeven met de overhandiging van een navigatiesysteem aan een van de deelnemende transportbedrijven door gedeputeerde Bats van de provincie Drenthe.

Tijdens de pilot rijden ongeveer honderd vrachtauto’s twee maanden rond met een speciaal op het vrachtverkeer afgestemd navigatiesysteem. Het betreft een online navigatiesysteem waarbij de routes worden gegenereerd vanaf een Andes routeplan server. Bij de routes wordt rekening gehouden met breedte, lengte, aslast, gewicht, doorrijhoogte en inrijverboden. Uniek aan deze pilot is dat alle Drentse wegbeheerders ook de voor vrachtverkeer minder gewenste routes uit oogpunt van veiligheid en leefbaarheid in het systeem hebben ingevoerd. Bijzonder is ook dat in het routeadvies actuele informatie van de wegbeheerders over wegwerkzaamheden en actuele lokale omstandigheden wordt meegenomen. Na de pilot worden de onderzoeksgegevens geanalyseerd en de resultaten bekend gemaakt.

De pilot is een initiatief van de provincie Drenthe, alle Drentse gemeenten, Andes, Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en CROW. Buck Consultants International voert het onderzoek uit.
Provincie:
Tag(s):