donderdag, 10. juni 2010 - 17:08 Update: 08-07-2014 0:30

Opel Insignia: In beweging om voorsprong te behouden

Toen de Insignia een jaar geleden op de markt kwam, waren er overal nieuwsgierig blikken. Marktonderzoek en klantenstudies hebben uitgewezen waarom: de Insignia koppelt een geraffineerd, elegant en toch sportief design aan uitzonderlijke technologieën die de klanten op prijs stellen en gebruiken - en tegen een betaalbare prijs.

Het is dan ook geen wonder dat de drie carrosserieversies (4- en 5-deurs en Sports Tourer) van de Insignia zo’n 40 onderscheidingen in de wacht hebben gesleept, waaronder de fel begeerde titel van Auto van het Jaar 2009. Klanten delen de mening van de experts: tot op heden werden al bijna 230.000 orders genoteerd, waardoor de Insignia in 11 landen de beste of op een na beste verkochte middenklasser is.

Om de uitstekende concurrentiepositie van de Insignia nog te versterken, ontwikkelt en verbetert Opel zijn vlaggenschip voortdurend. Nieuw dit jaar is dat het Duitse merk zijn optionele adaptieve vierwielaandrijving ‘Adaptive 4x4’ nu ook aanbiedt met de 160 pk sterke 2.0 CDTI-motor. Daarmee wordt de Insignia de eerste personenauto van Opel die een zeer krachtige en zuinige dieselmotor aan de toonaangevende technologie van een adaptieve vierwielaandrijving koppelt. Bovendien hebben de ingenieurs alle dieselmotoren verder verfijnd om lawaai en trillingen nog meer terug te dringen en zo het interieur stiller te maken en de interieurakoestiek te verbeteren. De wijzigingen hebben zowel betrekking op mechanische geluiden als verbrandingsgeluiden.

De vierwielaangedreven dieselmotor vult de 220 pk sterke tweeliter turbobenzinemotor met Adaptive 4x4 aan die al sinds de introductie deel uitmaakt van het gamma. Beide motoren bieden topprestaties zonder het brandstofbudget te overschrijden. De 4x4-aandrijving is standaard op de 2.8 V6 Turbo met 260 pk en de OPC-versies.

Sterke vraag: 45 procent bestelt adaptieve vierwielaandrijving

In combinatie met het hoogwaardige adaptieve FlexRide-chassis en het elektronisch gestuurde sperdifferentieel eLSD achteraan, vestigt het Adaptive 4x4-systeem nieuwe normen op het gebied van rijden en weggedrag. Studies tonen aan dat deze innovatie erg in de smaak valt bij Insignia-klanten: zo’n 45 procent van de Europese Opel-klanten die de 2‑liter turbobenzinemotor bestellen, neemt er het optionele Adaptive 4x4-systeem bij.

De actieve vierwielaandrijving verbetert in alle rijomstandigheden het weggedrag en de stabiliteit. Adaptive 4x4 combineert de beste eigenschappen van conventionele mechanische en hydraulische vierwielaandrijvingen. Het systeem levert een optimale tractie en werd ontwikkeld om de Insignia dynamischer te maken.

Een groot voordeel is dat de wielen niet moeten doorslippen voordat het systeem ingrijpt. Dat geeft bestuurders het vertrouwen dat hun Insignia met Adaptive 4x4 steeds een veilige tractie behoudt, ook wanneer drie wielen op zand of modder staan en slechts een van de achterwielen grip vindt. Zelfs in slecht weer en op slechte wegen zijn de geavanceerde chassissystemen ontwikkeld om gevaren vroeg genoeg te herkennen en te vermijden om zo de bestuurder bij te staan in kritieke situaties zonder daarbij aan het rijplezier te komen. En dat geldt ook voor wie met een Sports Tourer en een trailer op vakantie gaat.

Het Adaptive 4x4-systeem van Opel helpt de bestuurder niet alleen wanneer de veiligheid kritiek wordt. Het systeem detecteert ook wanneer de externe omstandigheden geen speciale interventie vereisen, zoals bij snelwegritten. In dat geval schakelt het systeem over naar voorwielaandrijving om wrijvingsverliezen te beperken en brandstof te besparen.

Award-winnend: Innovatieve technologieën

Adaptive 4x4 is slechts een van de vele intelligente technologieën die de Insignia aanbiedt. Het Insignia-gamma introduceert ook innovaties zoals de adaptieve veiligheidsverlichting AFL+ met bi-xenonlampen en negen verschillende functies en de frontcamera Opel Eye met rijstrookassistent en herkenning van verkeersborden. Opel mocht zowel voor AFL+ als voor Opel Eye onderscheidingen in de wacht slepen ter erkenning van de baanbrekende technologie. Ook zijn de eigenaars enthousiast over de gunstig geprijsde en zeer rugvriendelijke ergonomische sportstoelen, gecertificeerd door de orthopedische specialisten van Aktion Gesunder Rücken (AGR - organisatie voor gezonde ruggen). Liefhebbers van sportieve vakanties zullen dan weer de inklapbare trekhaak en het Trailer Stability Assist waarderen dat slingerbewegingen tegengaat om veiliger te rijden. Zodra de trailer niet langer nodig is, laat de trekhaak zich heel eenvoudig wegklappen zodat het elegante design van de Insignia intact blijft.

Sports Tourer: Elegant en toch uitermate functioneel

De innovatieve technologie staat op hetzelfde niveau als de prestigieuze gestroomlijnde designtaal die de Insignia lanceerde onder de slagzin ‘een mix van beeldende kunst en Duitse precisie’. De carrosserie belichaamt letterlijk de nieuwe visie van Opel: topkwaliteit, elegantie en innovatie. De Insignia Sports Tourer heeft heel wat specifieke voorzieningen zoals een elektrische achterklep met programmeerbare openingshoogte, een regelbare laadhoogte en het bekende koffermanagementsysteem FlexOrganizer. Deze bagageruimte met volledig vlakke laadvloer heeft een inhoud van 540 tot 1.530 liter. Het resultaat is een dynamische, sportieve stationwagon die zijn hoge functionele waarde onder een elegant uiterlijk weet te verbergen.

Het prestigieuze design komt ook terug in het prachtig getekende interieur, dat bestaat uit hoogwaardige materialen die met oog voor detail werden geassembleerd. Om de eigentijdse stijl te behouden, introduceert Opel in augustus een nieuwe versie, ‘Indian Summer’ en wordt de Insignia aangeboden met kwalitatief en fijn Nappa-leder in de warme tint ‘Indian Summer’, aangevuld met mooie stiknaden in de crèmekleur ‘Cashmere’.

Dat eigentijdse interieur is een duidelijk modestatement. Voor deze bekleding werden diverse stiktechnieken gebruikt, waaronder contrasterende randen, niet alleen op de stoelen maar ook op de deurinzetstukken, het stuur en de versnellingspook. De typische karakterlijn van de Insignia is in de stoelen en vloertapijten gestikt. Het zwarte interieur biedt een volledige lederen bekleding (inclusief stoelen en deurinzetstukken) voor een luxueus gevoel. De Indian Summer-versie is verkrijgbaar op de Cosmo-uitvoeringen.
Categorie:
Tag(s):