vrijdag, 12. november 2010 - 22:41

Oplossingen bedacht voor het vervoeren van mensen in de toekomst

Emmen

Leerlingen van basisschool De Diedeldoorn in Emmen hebben oplossingen bedacht voor het vervoer van mensen in de toekomst. Het beste idee van project ‘Vervoer in 2050’ werd vrijdagmiddag in een tijdcapsule gestopt en begraven op het schoolplein. Het is de bedoeling dat het idee in 2050 weer wordt opgegraven om te kijken wat er is terechtgekomen van de toekomstvisie van leerlingen veertig jaar geleden.

Het project ‘Vervoer in 2050’ kwam tot stand in samenwerking tussen De Diedeldoorn en het Hondsrug College. Het project stond onder leiding van technator Henri Pragt van het Technasium van het Hondsrug College. Hij vertelde de leerlingen over de huidige stand der techniek en legde uit welke uitdagingen er liggen om vervoer niet langer afhankelijk te laten zijn van fossiele brandstoffen. ,,Je staat versteld van de creativiteit van deze kinderen van elf jaar’’, zegt meester Paul Schnieders van De Diedeldoorn. ,,Waar volwassenen altijd beren op de weg zien, komen kinderen altijd met een volledig onbevangen insteek.’’

De uitdaging voor het vervoermiddel van de toekomst leidde tot diverse creatieve ideeën van de leerlingen uit groep 8. Het winnende idee was dat van de groep van Jamy, Nathale, Renate en Annouk, die een vliegende auto, vliegende rolstoel, vliegend hotel en teleportatiemachine bedachten. ,,Een vliegende auto met luchtstraalmotoren’’, bedacht de groep van Thom Raven. En Quinto Lambers: ,,Wij hebben een vliegtuig met zonnepanelen bedacht.’’De groep van Ruby Doeleman bedacht een ‘strawberry car’: ,,Maar die loopt niet op aardbeien hoor, die loopt op elektriciteit.’’ Cato Veldhuis en haar groep bedachten een auto annex vliegtuig op zonne-energie en De Capsule van de groep van Nina Pauwels en Celine Feijen verplaatst zich over een glazen achtbaan van stad naar stad en zelfs van planeet tot planeet.

Het project behelst niet alleen het bedenken van een oplossing voor het energieprobleem, ook werden er onder meer technische, economische en bedrijfsmatige aspecten meegenomen. Directeur Heleen Herbers van De Diedeldoorn zegt dat dit project hiermee volledig aansluit op de visie van de school: ,,Dit project is vakoverschrijdend, ze komen hiermee in aanraking met heel veel verschillende beroepsgroepen. Wij willen dat onze leerlingen zo goed mogelijk weten wat voor mogelijkheden zij in de rest van hun leven zoal hebben. Wij willen hen de kans geven te ruiken aan rollen uit alle hoeken van de samenleving. Ze verzinnen technische en economische oplossingen en bouwen websites. Ze leren hun eigen talenten verder te ontwikkelen en ondervinden aan den lijve wat ze leuk vinden om te doen. Bovendien enthousiasmeert dit leerlingen. Ze gebruiken vele vaardigheden uit lessen op school in de praktijk en leren zo waarom die kennis zo belangrijk is.’’

Leerlingen bekwamen aan de hand van praktijkcasussen of -voorbeelden, is zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs niets nieuws. Wel uniek is de toenadering die het primair en secundair onderwijs in Emmen hierbij zoeken. Zo kwam docent-technator Henri Pragt van het Hondsrug College als gastdocent naar De Diedeldoorn. ,,De meerwaarde is dat wij het voortgezet onderwijs binnen de poorten halen’’, zegt Herbers. ,,Er is nog heel veel te winnen in een betere aansluiting van basisscholen op voortgezet onderwijs. Hoewel een gebrek aan facilitering dit wel eens moeilijk maakt, zetten wij er ons toch volledig voor in om hierin zo veel mogelijk winst te boeken.’’
Provincie:
Tag(s):