De RAVU werkte mee aan de ontwikkeling en het testen van deze Consumer Quality Index (CQI) en scoorde hierbij uitstekende resultaten. Onlangs verscheen het onderzoeksrapport.
Aan de hand van patiëntenervaringen zijn zowel de meldkamer ambulancezorg als de ambulancezorg hulpverlening van de RAVU beoordeeld. Hierbij scoorde de centralisten van de meldkamer ambulancezorg een cijfer van 8,4 en de ambulancemedewerkers een 8,8.
De RAVU scoorde hoog op deskundigheid. Patiënten gaven aan hier de meeste waarde aan te hechten bij de beoordeling van ambulancepersoneel. Ook op bejegening en communicatie werd de RAVU goed beoordeeld.
Informatieverstrekking kan nog beter
Op het gebied van informatieverstrekking, bijvoorbeeld hoe lang het duurt voordat een ambulance arriveert, zijn nog verbeteringen mogelijk. De RAVU zal de resultaten van het onderzoek gebruiken om de kwaliteit van haar hulpverlening verder te optimaliseren.
De Consumer Quality Index (CQI) voor ambulancezorg moet resulteren in een landelijke meetstandaard die met behulp van patiëntervaringen openbare, relevante en vergelijkbare informatie geeft.