donderdag, 6. mei 2010 - 11:53

'Piloten Turkse Boeing hadden crash kunnen voorkomen'

Den Haag

De piloten van het in februari 2009 gecrashte Turkse toestel hebben niet adequaat gereageerd op de signalen in de cockpit naar aanleiding van de problemen die waren ontstaan als gevolg van een defecte hoogtemeter.

Dat is de conclusie van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) die donderdag in Den Haag het eindrapport heeft gepresenteerd van de reconstructie van de vliegtuigcrash.

Onjuiste hoogte
Bij de ongevalsvlucht is gebleken dat tijdens de nadering met behulp van het instrumentlandingssysteem, waarbij de rechter automatische piloot was ingeschakeld, het linker radiohoogtemetersysteem een foutieve hoogte van -8 voet aangaf. Dit was te zien op de linker primary flight display.

Deze foutieve waarde van -8 voet had tot gevolg dat de ‘retard flare’ modus van de autothrottle werd geactiveerd en de stuwkracht van beide motoren tot een minimale waarde (approach idle) werd teruggebracht voor de laatste fase van landing. De verkeersleiding had de bemanning een zodanige koers en hoogte gegeven voor de nadering dat het localizersignaal op 5,5 NM voor de baandrempel werd onderschept.

Doorstart
Daardoor moest het glijpad van boven worden aangevlogen. Dit laatste maskeerde het in de ‘retard flare’ modus komen van de autothrottle. Ook werd de werkdruk van de bemanning erdoor verhoogd. De nadering was vervolgens op 1000 voet niet gestabiliseerd zodat de bemanning een doorstart had moeten maken.

Snelheidsafname
De rechter automatische piloot, die gegevens van het rechter radiohoogtemetersysteem gebruikte, volgde het glide slope signaal. Omdat de snelheid terug bleef lopen, nam het vliegtuig een steeds hogere neusstand aan. De snelheidsafname en de hogere neusstand werden niet onderkend door de bemanning tot het moment van de activering van de stick shaker.

Herstelprocedure foutief uitgevoerd
De herstelprocedure voor een dreigende overtreksituatie werd vervolgens niet goed uitgevoerd, waarna het vliegtuig overtrokken raakte en neerstortte.
Provincie:
Tag(s):