donderdag, 11. februari 2010 - 17:00

Porsche gaat met 911 GT3 R Hybrid racen

Met de 911 GT3 R Hybrid grijpt Porsche terug op de visionaire techniek van Ferdinand Porsche, die exact 110 jaar geleden de eerste auto met hybrideaandrijving ontwikkelde: de Lohner-Porsche Semper Vivus.

Op 4 maart beleeft de 911 GT3 R met zijn innovatieve hybridetechniek zijn wereldpremière op de Autosalon van Genève. Daarmee schrijft Porsche een nieuw hoofdstuk van 45 jaar racesuccessen met de 911, die meer dan 20.000 overwinningen op zijn naam heeft staan.

Het nieuwe hybridesysteem is speciaal ontwikkeld voor raceauto’s en is wat concept en componenten betreft duidelijk anders dan conventionele hybridetechnieken. Twee elektromotoren, met elk 60 kW vermogen, vormen een elektrische voorwielaandrijving als aanvulling op de 480 pk sterke 4,0-liter zescilinderboxermotor achterin de 911 GT3 R Hybrid. De motoren betrekken hun stroom niet van batterijen, zoals gewoonlijk, maar van een elektrisch opslagmedium in de vorm van een vliegwiel, dat in het interieur naast de bestuurder is geplaatst.

Meer vermogen
Het vliegwiel is zelf ook een elektromotor, waarvan de rotor tot wel 40.000 toeren per minuut maakt en zijn energie op mechanische wijze opslaat, in de vorm van rotatie-energie. Opladen gebeurt via de elektromotoren op de vooras, die bij een remactie hun werking ‘omdraaien’ en zo als generatoren werken. De coureur kan de energie in het opgeladen vliegwiel oproepen als dat nodig is, bijvoorbeeld bij accelereren uit een bocht of bij een inhaalactie. Het vliegwiel wordt dan elektromagnetisch afgeremd, en levert zo weer energie terug (tot 120 kW vermogen) aan de twee elektromotoren. Dat extra vermogen is na elke oplaadcyclus voor telkens zes tot acht seconden beschikbaar.

Remenergie gaat niet meer verloren

Energie die normaal bij een remactie verloren ging in de vorm van warmte, kan nu worden omgezet naar nuttige extra aandrijfkracht. De hybridetechniek zorgt, afhankelijk van de race, voor extra prestaties of een lager verbruik. Met die extra efficiency kunnen teams kiezen voor bijvoorbeeld een kleinere tank (voor een lager gewicht) of simpelweg minder pitstops.

Vuurdoop op de Nürburgring
Na zijn première in Genève krijgt de 911 GT3 R Hybrid zijn vuurdoop tijdens langeafstandsraces op de Nürburgring. De ultieme beproeving is de deelname aan de 24-uursrace op de Nordschleife van de Nürburgring, die op 15 en 16 mei plaatsvindt. Porsche gaat niet zozeer voor de winst, maar wil de 911 GT3 R Hybrid gebruiken als rijdend testlab. Zo kan Porsche ervaring opdoen voor een eventueel later gebruik van de hybridetechniek in straatauto’s.
Categorie:
Tag(s):