donderdag, 18. november 2010 - 9:20 Update: 08-07-2014 1:01

Theorie en praktijk tegelijk: dat werkt in het vmbo

Amsterdam

Vmbo-leerlingen kunnen leren een kinderfiets in elkaar te zetten en tegelijk leren inzien wat de betekenis van hun handelen is. Leerlingen in de sector techniek experimenteerden zo met het opdoen van kennis en vaardigheden tegelijkertijd.

Deze ontwikkeling van leeromgevingen waar kennis en vaardigheden tegelijk geleerd kunnen worden, is een belangrijke vernieuwing in het vmbo. De aanpak is veelbelovend, zo blijkt uit het onderzoek van Martijn van Schaik. Hij promoveert 2 december aan de Faculteit Psychologie en Pedagogiek.

Door de theorie direct toe te passen bij het bouwen van het fietsje, zagen de leerlingen direct de betekenis van hun handelen in. Ook ontdekten ze dat deze manier van werken toe te passen is in hun mogelijke toekomstige beroep. Praktijkvakken en vaktheorie worden in die opzet niet langer afzonderlijk onderwezen. Leerlingen leren modellen begrijpen en toepassen door het werken aan geïntegreerde opdrachten.
Categorie:
Tag(s):