Volgens de raad is er veel tijdverlies ontstaan bij het aanrijden van de hulpverleners, ontstaan door het niet goed uitwisselen van de informatie en het ontbreken van coördinatie over de locatiebepaling. Daardoor bestond er lang onduidelijkheid over de namen en de toestand van de inzittenden van het neergestorte vliegtuig.
C2000
Daarnaast bleek ook het communicatiesysteem C2000 voor de nodige problemen te zorgen. Technisch gezien bleek het systeem prima in orde, alleen wist men er niet goed mee om te gaan.
Daarnaast is er lange tijd onduidelijkheid geweest bij de aanrijdende nooddiensten of het toestel op- of nabij Schiphol was neergestort.
Een poging vanuit de meldkamer Kennemerland (brandweer) om te komen tot een verificatie van het vliegtuigongeval bij Schiphol werd door het Regiecentrum Schiphol afgekapt.
Zo kon het gebeuren dat het, op basis van de al binnengekomen meldingen, gekozen inzetscenario luchtvaartongeval, landelijk, groot luchtvaartuig in de meldkamer Kennemerland werd verlaten na de algemene alarmoproep van Schiphol.
Slachtofferhulp
Ook blijkt uit het rapport dat de slachtofferregistratie in de gewondennesten en de gewondenspreiding over de verschillende ziekenhuizen niet goed uitgevoerd. Slachtofferregistratiekaarten zijn in de gewondennesten niet consequent gebruikt. Als de kaarten wel consequent gebruikt waren, zou eerder traceerbaar zijn geweest welke slachtoffers naar welke ziekenhuizen waren vervoerd.
Het toestel van Turkish Airlines stortte op 25 februari 2009 tijdens de landing neer in een weiland vlakbij Schiphol. Negen mensen kwamen om en een groot aantal anderen raakte gewond.