vrijdag, 24. september 2010 - 9:32 Update: 08-07-2014 0:30

Wereldprimeur van de Opel GTC

De GTC Paris concept-car belichaamt de passionele kant van Opel: hij heeft als taak om te laten zien hoe Opel de intussen gevestigde stijlrichting een nieuwe dimensie kan geven met een zeer sportieve en emotionele interpretatie.

De GTC Paris is ontworpen als een artistiek beeldhouwwerk met vloeiende, dynamische lijnen. Tegelijk doet hij een beroep op Duitse precisie en wordt hij aangewakkerd met technische innovaties zoals een rechtstreeks ingespoten 2.0 turbobenzinemotor, een nieuwe versie van de volledig adaptieve FlexRide-ophanging en een sperdifferentieel vooraan.

Deze sportieve driedeurs hatchback is zuiver maar sportief, eenvoudig maar expressief en tegelijk stoer en iconisch. Naar goede Opel-gewoonte is de GTC Paris een bereikbare droomauto, ontworpen om een energiek merk in de kijker te zetten. Die energie komt ook tot uiting in de krachtige carrosseriekleur ‘Liquid Metal Red’.

De GTC Paris volgt in de voetsporen van de nieuwe generatie Astra Sports Tourer, die eveneens op het Paris Motor Show debuteert, maar vormt de volgende gedurfde stap in een volledig nieuw Opel-gamma.

Carrosseriedesign: gespierde lijnen als pezen van een sprinter

Met zijn 4,46 meter heeft de GTC Paris de ideale afmetingen voor een sportieve compacte auto die toch nog plaats biedt aan vijf inzittenden. En profile hebben de designers de spanning gemaximaliseerd door het aantal lijnen van de GTC Paris te beperken. Drie sterke lijnen creëren spanning en een gebeeldhouwde vorm. Het typische lemmetmotief van Opel, een fijne, gespannen vouw langs de drempellijn, heeft hier dezelfde richting zoals we die voor het eerst zagen op de Insignia. Vanaf de deurgreep vertrekt een tweede lijn naar de achterkant van de auto, die de indrukwekkende uitstraling benadrukt door de oppervlakken op te splitsen in een fijn deel onderaan en een brede schouder bovenaan. De derde lijn, die het silhouet van het dak volgt, is afgewerkt in fijn geborsteld aluminium en benadrukt de ruitlijn, die de blik naar de scherp geaccentueerde, geïntegreerde spoiler leidt.

De schouders vormen het meest indrukwekkende onderdeel van de Opel GTC Paris. Het breedste punt wordt naar beneden getrokken als een brede, atletische “buldoglook” die de auto een krachtige uitstraling op de weg geeft. De lijn van de C-stijl loopt door in de achterkant en krult zich tot in de achterspoiler, die op ingenieuze wijze werd geïntegreerd in de doorlopende daklijn.

De zuivere stijl van de voorpartij is herkenbaar aan de typische centrale vouwlijn van Opel en wordt nog in de verf gezet door de intense, erg smalle adelaarsblik van de koplampen. Die scheidt de geraffineerde verchroomde logospijl van het indrukwekkende, lage trapeziumvormige radiatorrooster, dat de sportieve inborst van de GTC Paris verraadt. De typische, vleugelvormige led-dagverlichting krijgt een nieuwe afwerking met fijn gevormde chroomjuwelen die gemakkelijk zichtbaar zijn achter het glas. Het trapeziumvormige radiatorrooster is onmiskenbaar ‘Opel’, maar wordt hier gescheiden van de chroomspijl en lager geplaatst voor het circuitgevoel.

De brede uitstraling wordt achteraan nog versterkt, aangezien de proporties daar het imposantst zijn door de krachtige schouderlijn. Dat effect wordt nog versterkt door de led-achterlichten en het lange, gestrekte vleugelmotief dat de nieuwe Opel-modellen onmiddellijk herkenbaar maakt in het donker.

De stroomlijn van de dynamische 21”-velgen werd geoptimaliseerd met inzetstukken in koolstofvezel die de middendoppen omsluiten.

Doelgerichte cockpit

Het interieur van de GTC Paris weerspiegelt de vloeiende, gebeeldhouwde vormen van de carrosserie met vloeiende lijnen en vormen en een gedurfd gebruik van stoffen. Het interieur richt zich volledig op de bestuurder met een positief/negatief kleurgebruik: terwijl de bestuurdersstoel rood is met een zwarte bekleding, zijn alle andere onderdelen in het interieur uitgevoerd in houtskoolzwart met rode stiknaden. De inspiratie van de auto, een citaat uit de roman Jonathan Livingston Seagull van Richard Bach, werd in kalligrafieschrift in de zetel geëtst: ‘….and the speed was pure beauty’.

Sportieve kuipstoelen vooraan werden speciaal ontworpen voor de GTC Paris. Hun agressief getekende contouren en tekening vullen de globale dynamische geest van de auto perfect aan. Ze hebben een rand in titanium en zijn opgevuld met zwarte netstof, die verwijst naar de koolstofvezelinleg op de wielen.

Het kleine zwarte racestuur is getooid met metaalaccenten. Op het dashboard komen het vleugel- en lemmetmotief van Opel terug. In deze uitvoering wordt het lemmetmotief uitgedrukt in details zoals de vorm van de deurgreep in gepolijst chroom en de afwerking van de versnellingspook. Het vleugelvormige designelement komt onmiddellijk tot uiting in het warme, uitnodigende instrumentenpaneel dat de voorste inzittenden omhult. Dat loopt door in het interieur over de bovenzijde van de deurbekleding.

Het designteam van Opel gebruikte leder en microvezelstoffen voor de stoelen, dikke tapijten op de vloer en textuurzwart op het instrumentenpaneel. Die klassieke materialen voelen toch heel eigentijds aan, niet alleen door de keuze van de kleurtinten maar ook door de positieve/negatieve stiknaden.

Duitse technologie voor krachtige ‘punch’: 213 kW/290 pk sterke 2.0 Turbo

In lijn met Opels strategie gebruikt de GTC Paris een turbomotor voor zuinige prestaties. Hij wordt aangedreven door een kleine viercilinder met ‘twin-scroll’-turbo en directe injectie, een onovertroffen 2.0 Turbo met handgeschakelde zesversnellingsbak. Een pittige motor, die maar liefst 213 kW/290 pk levert. Dubbele nokkenastiming en dubbele balansassen bieden de basis voor de indrukwekkende prestatiecijfers van de motor. Bovendien helpt een sperdifferentieel de tractie te controleren zonder aan het koppel van deze hypergeavanceerde turbomotor te komen.

Maar ondanks deze prestatiel werd ook het milieu niet uit het oog verloren: de Start/Stop-technologie beperkt de uitstoot en het lawaai in het stadsverkeer. Daardoor toont de GTC Paris zich erg zuinig, zonder afbreuk te doen aan zijn sportieve karakter.

Innovatieve technologie komt prestaties ten goede

Opel gaf zijn technologie voor compacte auto’s een zo sportief mogelijke dimensie in deze concept-car. Het chassis heeft een speciaal ontwerp met extra spoorbreedte voor de best mogelijke prestaties en wegligging. Behalve het sperdifferentieel vooraan heeft hij een samengestelde as met Watts-verbinding achteraan, een ingenieuze techniek van Opel, en een nieuwe, verbeterde versie van de adaptieve mechatronische FlexRide-ophanging.

De samengestelde achteras met de slim gepositioneerde Watts-verbinding draagt bij tot het snedige weggedrag en het hoogstaande comfort waarvoor de huidige Astra alom wordt geprezen. De architectuur met samengestelde achteras biedt heel wat voordelen op het vlak van afmetingen, gewicht en efficiëntie in vergelijking met de klassieke meervoudige as. De bijkomende Watts-verbinding ondersteunt bovendien zijdelingse krachten op de ophanging beter in de bochten. Ze maakt de auto dynamisch en wendbaar zonder compromissen te nemen op het vlak van stabiliteit en comfort.

De GTC Paris beschikt ook over de adaptieve FlexRide-ophanging, die zich voortdurend aanpast aan wijzigingen in de rijstijl en de bochtsnelheden. Behalve een meer meeslepende rijervaring komt FlexRide ook de veiligheid in noodsituaties ten goede doordat deze de stabiliteit van de auto in alle situaties verbetert.
Categorie:
Tag(s):