maandag, 31. oktober 2011 - 10:30

Amsterdamse mannen scheren zich een maand niet

Amsterdam

Op 1 november laten ruim 750 Nederlandse mannen zich voor het laatst scheren om aandacht te vragen voor prostaatkanker in het kader van de Movember.

Zij laten vervolgens een maand lang hun snor staan en halen geld op voor prostaatkankeronderzoek uitgevoerd door het Nederlands Kanker Instituut — Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (NKI-AVL). De Mo Space in Magna Plaza is het kloppende hart van de campagne. In deze ‘pop-up store’ is er voor mannen de hele dag gelegenheid om zich te laten scheren door een barbier.

Mo Space

De Mo Space in Magna Plaza is het kloppende hart van de campagne. Elke dinsdag is een kapper aanwezig om de snorren van de deelnemers bij te werken, regelmatig geven artiesten acte de presence en leggen fotografen deelnemers vast met de gekste snorren en kostuums. Daarnaast is de Mo Space de plaats om advies te vragen voor fondsenwervingevenementen. Men kan in de ‘pop-up store’ ook terecht voor allerhande snorrenartikelen en —accessoires. Op 9 november leidt comedian Howard Komproe een bijzondere veiling in Magna Plaza, hier worden onder andere werken van kunstenaars, serenades van operazangeressen en een speciale training van K-1 wereldkampioen kickboxen Alistair Overeem geveild. De opbrengst van de veiling gaat naar Movember.

Motivatie Sebastiaan Capel

Sebastiaan Capel wil het bewustzijn over prostaatkanker bij mannen verhogen en geld ophalen voor onderzoek om overlevingskansen te vergroten. “Deze zomer is de vader van een goede vriend eraan overleden, des te meer reden om in november mijn Mo te laten staan", aldus Capel.

Over Movember

In 2003 bedachten drie Australische vrienden het concept van Movember om aandacht te vragen voor Prostaatkanker. Dit jaar krijgen 9.500 Nederlandse mannen te horen dat zij de meest voorkomende kanker onder mannen hebben. Iedere vier uur sterft er een Nederlandse man aan de gevolgen hiervan. Die cijfers zijn mede zo hoog omdat mannen uit onwetendheid of schaamte te laat aan de bel trekken. Deelnemers aan Movember doorbreken dit taboe door zich een maand lang niet te schamen voor hun snor. Deze campagne is uniek omdat deelnemers een hele maand lang op rigoureuze wijze hun uiterlijk veranderen. Het geld dat zij ophalen, zet het NKI-AVL in voor prostaatkankeronderzoek.

In acht jaar heeft de campagne zich razendsnel ontwikkeld; vorig jaar haalden 450.000 deelnemers wereldwijd 55 miljoen euro op. In Nederland lieten afgelopen Movember 1.000 mannen hun snor staan, samen brachten zij €120.000 bijeen. Tijdens Movember organiseren individuele deelnemers, bedrijven, sportclubs, restaurants en cafés door het hele land hun eigen Mo competities en snorrenfeesten om op een leuke manier aandacht te besteden aan het goede doel. Jameson en Philips nemen als partners hierin het voortouw. Ruud Gullit, Marc-Marie Huijbregts, Bart de Liefde (VVD Tweede Kamerlid) en Junkie XL (producer en muzikant) zetten zich als ambassadeurs in voor de campagne. Deelnemers kunnen zich inschrijven op nl.movember.com en scheren zich op 1 november voor de laatste keer tijdens speciale shave downs. Op 9 november is er een Mo veiling en op 26 november is het afsluitende gala in Amsterdam.
Provincie:
Tag(s):