vrijdag, 3. juni 2011 - 10:58 Update: 08-07-2014 0:29

Audi introduceert Audi R8 GT Spyder

Audi introduceert met de Audi R8 GT Spyder de topversie van haar open supersportwagen. Dankzij de 412 kW/560 pk sterke motor en de lichtgewicht constructie biedt hij adembenemende prestaties zoals een topsnelheid van 317 km/h en een sprint van 0-100 km/h in slechts 3,8 seconden. De Audi R8 GT Spyder wordt in een oplage van 333 exemplaren geproduceerd.

De Audi R8 GT Spyder kenmerkt zich door zijn lichtgewicht constructie. Zo weegt het complete Aluminium Space Frame (ASF) slechts 214 kg. Bovendien maakt de auto gebruik van carrosseriedelen van CRFP, voluit Carbon Fiber Reinforced Polymer. Dit geldt bijvoorbeeld voor de voor- en achterspoiler, de zijpanelen en de achterbumper. Als optie is zelfs een voorruitframe van CRFP beschikbaar. Ook bij diverse technische componenten (remmen, wielen transmissie) is gewicht ‘gevonden’ en dat geldt ook voor het interieur. De kuipstoelen hebben een frame van met glasvezel versterkt polymeer en zijn daarmee goed voor een gewichtsbesparing van maar liefst 31,5 kg. De softtop met elektro-hydraulische bediening is relatief licht, maar biedt wel optimale (akoestische) isolatie. Openen en sluiten kan desgewenst rijdend (maximale snelheid 50 km/h) en neemt slechts 19 seconden in beslag. Het totaalgewicht van de Audi R8 GT Spyder bedraagt 1.640 kg. Daarmee is hij 85 kg lichter dan de Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro.

Prestaties van hoogste niveau
De Audi R8 GT Spyder blinkt uit door zijn gunstige vermogens-/gewichtsverhouding: elke pk hoeft slechts 2,93 kg voort te bewegen. Dat komt tot uiting in een topsnelheid van 317 km/h en een sprint van 0-100 km/h in maar 3,8 seconden. Dit alles gaat gepaard met de unieke sound van de direct ingespoten V10. De open supersportwagen beschikt standaard over de automatische zestraps R tronic transmissie. Deze razendsnel schakelende versnellingsbak biedt ook een handschakelmogelijkheid met paddles aan het stuur. Launch Control dat voor een extra flitsende staande start zorgt, is standaard en dat geldt uiteraard ook voor de geavanceerde quattro permanente vierwielaandrijving. Ten opzichte van de Audi R8 5,2 FSI quattro is het onderstel van de GT-versie nog eens met 10 mm verlaagd. Ook dit levert een belangrijke bijdrage aan de zeer hoge mate van rijdynamiek. De Audi R8 GT Spyder is standaard uitgevoerd met 19-inch lichtmetalen velgen en een remsysteem met keramische remschijven. Het ESP heeft een speciale sportmodus en is (bijvoorbeeld voor circuitgebruik) volledig uitschakelbaar.

Sportief van binnen
Het interieur van de Audi R8 GT Spyder is ruim en uitgesproken sportief. De kleur zwart overheerst. De stoelen, het stuur en de deurstijlen zijn met alcantara bekleed. Op wens is ook fijn nappaleder beschikbaar. De sportieve ambiance wordt nog eens versterkt door een groot aantal afwerkingsdetails van carbonfiber. Bij dat alles biedt de open supersportwagen ook veel luxe en comfort. LED-koplampen en –achterlichten zijn standaard en dat geldt ook voor een volautomatische airconditioning, het navigatiesysteem en een antidiefstalalarm. In het bestuurdersinformatiesysteem is een laptimer geïntegreerd.
De Audi R8 GT Spyder wordt evenals de inmiddels uitverkochte Audi R8 GT Coupé in een oplage van 333 exemplaren geproduceerd. De prijsstelling is nog niet bekend.
Categorie:
Tag(s):