woensdag, 9. februari 2011 - 9:23 Update: 08-07-2014 0:29

Auto-importeurs willen af van belastingvrijstelling

Amsterdam

Een groot deel van de Nederlandse auto-importeurs wil af van de huidige belastingvrijstelling voor zeer zuinige auto's. Dat blijkt uit een voorlopig intern voorstel van de RAI Vereniging, dat AutoWeek onder ogen heeft gekregen.

Het gaat daarbij om de BPM- en MRB-vrijstelling voor zuinige dieselauto's. Dat werkt dusdanig marktverstorend, dat de regeling volgens veel importeurs onhoudbaar is.

In het interview zeggen een aantal auto-importeurs niets tegen belastingskorting te hebben, alleen vinden ze volledige vrijstelling te ver gaan. ‘Een dieselauto die 95 gram CO2 per kilometer uitstoot krijgt complete belastingvrijstelling, terwijl voor een auto die 96 gram ‘doet’, honderden euro’s aan MRB per jaar betaald moet worden. Om het nog niet hebben over de paar duizend euro BPM die moet worden afgetikt’.

Aan dit verschil willen de auto-importeurs zo snel mogelijk van af. De branchevereniging wil volgens de (voorlopige) plannen gaan lobbyen in Den Haag voor afschaffing van de huidige vrijstelling, indien mogelijk wellicht zelfs nog voor 2013.

Op dit moment is het Nederlandse autopark behoorlijk aan het veranderen. Steeds meer mensen ruilen hun grote bolide in voor vaak een kleinere zuinige auto met de hierboven genoemde financiële voordelen. Een autoverkoper van Toyota zegt tegenover BlikopNieuws dat het daarom ook steeds moeilijker is om de ingeruilde tweedehands auto’s, die niet binnen de BPM- en MRB-vrijstelling vallen, te verkopen.

De mening van de Nederlandse autosector is belangrijk, omdat het kabinet een uitgebreid onderzoek is gestart naar de toekomst van de Nederlandse autobelastingen. De conclusies moeten voor de zomer aan de Tweede Kamer worden gepresenteerd.

De RAI Vereniging wil nog niet inhoudelijk reageren.
Categorie:
Tag(s):