vrijdag, 1. april 2011 - 8:50

Betere bescherming tegen ongewilde SMS diensten

Den Haag

Vanaf 1 april treedt OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, op tegen mobiele aanbieders die consumenten dreigen af te sluiten omdat zij weigeren de kosten voor een ongewild sms-abonnement te betalen.

Mobiele aanbieders mogen een consument namelijk niet meer tot betaling dwingen als deze betwist daadwerkelijk een sms-abonnement te zijn aangegaan. De mobiele aanbieder moet de klacht eerst onderzoeken en kunnen aantonen dat de consument zich willens en wetens op de sms-dienst heeft geabonneerd. Hoewel mobiele aanbieders niet per se zelf schuldig zijn aan de sms-misleiding, zijn zij volgens de nieuwe regels wel verplicht mee te werken aan de oplossing. Zij incasseren immers het geld voor de sms-diensten via de telefoonrekening en verdienen eraan. De nieuwe regels zijn opgesteld door het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Mobiele aanbieders die zich hier niet aan houden, kan OPTA beboeten met maximaal 450.000 euro per overtreding.
Provincie:
Tag(s):