vrijdag, 25. maart 2011 - 16:35

Consumentenautoriteit, Opta en NMa krachtiger na fusie

Den Haag

De Consumentenautoriteit, de OPTA en de NMa gaan samen op in één organisatie. ‘Het toezicht krijgt hierdoor meer slagkracht en wordt efficiënter’, meldt het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie vrijdagmiddag.

De samenvoeging past in het kabinetsvoornemen om te komen tot een kleinere en slagvaardige overheid. Er komt een einde aan de overlap van taken en de kennis over markttoezicht wordt beter gedeeld.

Bovendien kan de nieuwe organisatie beter inspelen op de internationalisering en technologische ontwikkeling van de markt. Het toezicht krijgt meer slagkracht en wordt efficiënter. Daarvan profiteren niet alleen bedrijven en consumenten, maar ook de belastingbetaler.

Taken gewaarborgd
De NMa treedt op tegen kartelvorming en economisch machtsmisbruik, houdt toezicht op fusies en op de energie- en vervoerssector. De OPTA is belast met het toezicht op de telecom- en postsector.

De Consumentenautoriteit zorgt dat bedrijven geen inbreuk maken op de rechten van consumenten. Deze taken blijven ook in de nieuwe organisatie gewaarborgd. Het kabinet heeft een stuurgroep ingesteld die onder leiding van een onafhankelijke voorzitter de nieuwe toezichthouder vorm gaat geven. De samenvoeging moet in 2013 zijn voltooid.

De komende tijd beziet het kabinet of ook taken van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) worden ondergebracht bij de nieuwe organisatie. De NZa houdt toezicht op de zorgmarkt.
Provincie:
Tag(s):