dinsdag, 23. augustus 2011 - 19:20 Update: 08-07-2014 0:29

De nieuwe Ferrari 458 Spider

Na de 458 Italia volgt nu de nieuwe 458 Spider, waarmee Ferrari zijn modelreeks met V8 middenmotor verder uitbreidt. Daarmee levert Ferrari dezelfde compromisloze technologische features, handling en prestaties nu in een verfijnde, open uitvoering. De 458 Spider is uitgerust met een door Ferrari gepatenteerde, volledig inklapbare hardtop, een wereldprimeur voor een sportwagen met deze lay-out.

De 458 Spider wordt aangedreven door Ferrari’s atmosferische, direct ingespoten 4.5-liter V8 die was genomineerd voor de ‘2011 International Engine of the Year’ vanwege zijn hoogstaande engineering op het gebied van driveability, prestaties, verbruik en raffinement. Het vermogen wordt op de weg overgebracht door Ferrari’s toonaangevende F1-versnellingsbak met dubbele koppeling en schakelpaddles via een geavanceerd E-Diff, dat is geïntegreerd met het F1-Trac tractiecontrolesysteem en een high-performance ABS-systeem voor maximale handlingprestaties.

Diverse features van de auto, waaronder de mapping van het gaspedaal en de demping van de multilinkophanging, zijn gekalibreerd voor maximale sportiviteit en een optimaal rijplezier met de kap naar beneden, in lijn met de traditie van de exclusieve spiders uit Maranello. Zelfs het motorgeluid is aangepast om er voor te zorgen dat de inzittenden van de auto compleet betrokken worden bij de open rijervaring.

De compleet uit aluminium vervaardigde hardtopconstructie van de 458 Spider biedt een aantal voordelen ten opzichte van een neerklapbare softtop, waaronder een gewichtsbesparing van 25 kg en een tijd van slechts 14 seconden om zich volledig te openen. De hardtop, die volledig is geïntegreerd in de styling van de auto, werd ontwikkeld om netjes vóór de motor te passen zonder de aerodynamica of prestaties van de auto te beïnvloeden. De kleine ruimte die nodig was om de kap te herbergen bood de ontwerpers de mogelijkheid om een ruime achterbank voor bagage te monteren achter de stoelen.

De achterzijde van de auto wordt gekenmerkt door innovatieve vormen, waarbij de aflopende bulten achter de hoofdsteunen zijn ontworpen om de luchtstroom naar de motorinlaten, de koppeling en de radiatoren voor de versnellingsbakolie te optimaliseren. Voor een maximaal comfort met de kap neer is de 458 Spider voorzien van een genereus geproportioneerde verstelbare elektrische windstop. Het ontwerp werd geperfectioneerd om de wind in het interieur te beperken en verspreiden, waardoor een gesprek op normaal stemniveau zelfs bij snelheden boven de 200 km/u mogelijk is.

Nieuwe technologische oplossingen voor het chassis zorgen voor identieke niveaus voor de carrosseriestijfheid met de kap gesloten of open. Het resultaat is een auto die echt plezierig is om te rijden en die extreme prestaties combineert met de betrokken ervaring die de open berlinetta’s van Ferrari altijd heeft gekarakteriseerd.
Categorie:
Tag(s):