donderdag, 10. februari 2011 - 14:04 Update: 08-07-2014 0:29

De Nissan GT-R voor 2011

Met een indrukwekkende vermogenstoename en verbeteringen aan onderstel, aerodynamica en interieur bevestigt de Nissan GT-R voor 2011 zijn positie als maatstaf voor alle andere supersportauto’s.

Hoewel de oorspronkelijke GT-R meerdere onderscheidingen kreeg, adembenemende prestaties liet noteren en een voorbeeldige weggedrag had, heeft dat Nissans technici er niet van weerhouden om het beste nog verder te verbeteren. De meest toegankelijke supersportauto is voor 2011 namelijk nog verder verfijnd. Elk aspect van de auto is herzien en verder verbeterd.

Motor en prestaties

De kracht van de 3,8-liter V6 twinturbomotor is met 33 kW toegenomen tot een indrukwekkende 390 kW. Een herschreven motormanagement, een aangepast uitlaatsysteem en nieuwe katalysatoren hebben de verbruiks- en emissiecijfers verbeterd. De CO2-uitstoot is gedaald tot 279 g/km en de GT-R verbruikt nu gemiddeld 12 liter per 100 kilometer.

Het resultaat: supersportautowaardige prestaties, zónder de gebruikelijke nadelen. De belangrijke standaardsprint van 0 naar 100 km/uur kost bijvoorbeeld nog maar 3,046 seconden. Dat resultaat werd echter bereikt onder minder gunstige temperaturen op het testcircuit. Het volgende doel van het GT-R-team is daarom het breken van de barrière van 3,0 seconden, waarmee de Nissan GT-R toetreedt tot een bijzondere club, die normaliter alleen voor auto’s met een prijs van 1 miljoen euro toegankelijk is. De topsnelheid van de GT-R bedraagt 315 km/uur, een toename van 5 km/uur.

Onderstel

Wijzigingen aan het onderstel hebben het al indrukwekkende weggedrag van de GT-R nog verder verscherpt. Nieuwe remmen, banden en wielen zorgen voor nog meer rijplezier.

De remschijven op de vooras meten nu 390 millimeter in diameter en het gehele remsysteem van Brembo is nog beter bestand tegen hitte. Net als voorheen zijn de banden speciaal voor de Nissan GT-R ontwikkeld; de nieuwe SP Sport MAXX 600 DSST CTT-banden van Dunlop hebben een verbeterde samenstelling voor nog meer grip. De wielen zijn lichter en stijver voor meer gevoel en reactiescherpte in het onderstel. De gesmede lichtmetalen wielen van het merk Rays zijn gespoten in de kleur Hyper Blue Black Chrome.

Design

Het ontwerp van de Nissan GT-R is sterk geïnspireerd door de Japanse cultuur, praktische inzetbaarheid en zelfs video games. Voor 2011 zorgen onder meer een nieuw ontworpen voor- en achterbumper voor een luchtweerstandcoëfficiënt die is verlaagd tot 0,26 — óndanks een toename van de neerwaartse druk van 10 procent. ‘Deze auto moet anders zijn dan alle andere. De nieuwe Nissan GT-R is daarom niet geïnspireerd door elegante, vrouwelijke schoonheid, zoals Italiaanse sportauto’s, maar juist door mannelijke schoonheid: stoer en praktisch’, meldt design director Shiro Nakamura.

Interieur

In de auto zijn aanpassingen doorgevoerd die het gevoel van sportieve luxe versterken. De Nissan GT-R is in twee standaarduitvoeringen leverbaar: de Premium Edition en de Black Edition. Beide zijn voorzien van een royale uitrusting, maar de Premium Edition heeft een luxueuzere uitstraling, terwijl de Black Edition met zijn standaard Recaro-racestoelen juist het sportieve potentieel van de auto accentueert.

Egoist

Voor een selecte groep is er ook nog een derde en nog exclusievere variant. Deze GT-R Egoist wordt alleen op bestelling geproduceerd en heeft een lederen interieur van de allerbeste kwaliteit en vele andere op maat gemaakte extra’s.

Nog indrukwekkender

‘Al vanaf het begin in 2008 biedt de GT-R een opmerkelijke mix van prestaties en praktische bruikbaarheid. De Nissan GT-R voor 2011 volgt naadloos in deze traditie, maar doet dit met nog betere prestaties en een indrukwekkender weggedrag’, zegt Andy Palmer, Senior Vice President van Nissan. ‘En dat in combinatie met de praktische bruikbaarheid van een gemiddelde gezinsauto. De GT-R heeft de regels voor supersportauto’s herschreven …”

De Nissan GT-R modeljaar 2011 is te koop vanaf 126.900 euro incl. BTW/BPM (Premium Edition). De GT-R Black Edition kost 128.900 euro incl. BTW/BPM..
Categorie:
Tag(s):