vrijdag, 9. september 2011 - 11:28 Update: 08-07-2014 0:31

EHBO app vergroot kennis Eerste Hulp

Den Haag

Bijna de helft van de Nederlanders verleent zelf geen Eerste Hulp als iemand flauwvalt in de supermarkt door gebrek aan kennis of uit angst om iets verkeerd te doen. Dat blijkt uit recent onderzoek onder 12.000 respondenten meldt het Rode Kruis vrijdag.

'Dat moet veranderen', stelt het Nederlandse Rode Kruis, dat daarom vrijdag, ter gelegenheid van Wereld Eerste Hulp Dag die op zaterdag 10 september wordt gehouden, een nieuwe gratis lanceert voor Apple, Android en Windows Mobile smartphones.

Smartphonebezitters in Nederland kunnen het verschil maken als het aankomt op het verlenen van Eerste Hulp. Bijna de helft van de Nederlanders beschikt over een smartphone — maar slechts 3% van alle Nederlanders beschikt over aantoonbare Eerste Hulp kennis.

EHBO app
Met de EHBO app hebben smartphonebezitters overal en altijd toegang tot instructies in geval van nood en GPS naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis met EHBO post.

Ten opzichte van het lage kennisniveau op het gebied van Eerste Hulp is de hulpbereidheid van de Nederlanders uitmuntend, zo blijkt uit het online onderzoek op MSN.nl.

Op de vraag ‘Wat doe jij wanneer iemand in de supermarkt plotseling in elkaar zakt?’ geeft bijna iedereen aan wel te willen helpen (99,8%), maar het onderzoek laat zien dat hulpbereidheid iets anders is dan ook daadwerkelijk zelf Eerste Hulp verlenen.

Zo laat bijna een op de drie Nederlanders weten liever de alarmdiensten te bellen en gaat 11 procent op zoek naar iemand die wel Eerste Hulp kan bieden.

Uit eerder onderzoek van het Internationale Rode Kruis is gebleken dat het aantal Nederlanders in het bezit van een EHBO-diploma of certificaat met 3,2 % erg laag ligt ten opzichte van landen als Duitsland en Oostenrijk (80%). Het Nederlandse Rode Kruis zet zich hard in om dit niveau in Nederland te verbeteren.

Cees Breederveld, Algemeen Directeur van het Nederlandse Rode Kruis: “Kennis van Eerste Hulp kan levens redden, dus het Rode Kruis blijft zoeken naar nieuwe manieren om het belang hiervan te onderstrepen en om meer mensen deze kennis te laten opdoen. Nu ongeveer 7 miljoen Nederlanders een smartphone bezitten, denk ik dat de EHBO app een modern en praktisch middel is waarmee steeds meer mensen die kennis altijd op zak kunnen hebben.”

Instructies voor 54 noodgevallen
De EHBO app geeft je kort en bondig instructies in 54 gevallen van nood. Zo vertelt je mobiele telefoon direct wat je moet doen bij bijvoorbeeld verslikking, brandwonden of bewusteloosheid. Maar ook wat je vooral niet moet doen wanneer je kind een slok schoonmaakmiddel heeft genomen.

De informatie is bovendien gekoppeld aan hulpdiensten in de buurt: met één druk op de knop wordt het centrale alarmnummer 112 gebeld, of kun je via GPS het dichtstbijzijnde ziekenhuis vinden. De nieuwe applicatie is gratis te downloaden via de App-winkels van de verschillende smartphone systemen.
Categorie:
Tag(s):