dinsdag, 3. mei 2011 - 20:21 Update: 08-07-2014 0:59

Financiële compensatie voor geleden schade niet zaligmakend

Rotterdam

Een geleverd product dat niet naar wens is of een klant die niet betaalt: het vertrouwen in economische relaties wordt vaak geschaad. De veel gekozen oplossing van een financiële compensatie of schadevergoeding blijkt niet altijd doelmatig voor het herstel van vertrouwen.

Dit stelt Pieter Desmet in zijn proefschrift In Money we Trust waarop hij op dinsdag 10 mei 2011 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam promoveert.

In zijn proefschrift onderzoekt Desmet het proces van vertrouwensherstel in economische relaties. Hij bestudeert niet alleen hoe eigenschappen van de compensatie zelf (zoals de grootte) het vertrouwensherstel beïnvloeden, maar ook hoe specifieke karakteristieken van het slachtoffer, de dader en de inbreuk bepalen hoe slachtoffers reageren op een compensatie.

Desmet stelt dat het vertrouwensherstel in economische relaties niet alleen bepaald wordt door de materiële, financiële waarde van een compensatie.

Immateriële aspecten, zoals de mate waarin een inbreuk als intentioneel gezien wordt, het feit of een compensatie vrijwillig gegeven werd of afgedwongen werd en of er ook verontschuldigingen bij gegeven werden of niet, spelen een cruciale rol in het bepalen van de uiteindelijke waarde die slachtoffers aan een compensatie hechten.
Categorie:
Tag(s):