maandag, 19. december 2011 - 8:56 Update: 08-07-2014 0:55

'Half Nederland doet wel eens spijtaankopen'

Den Haag

3,5 Miljoen mensen doen aankopen waar ze geen geld voor hebben. Teveel boodschappen, onnodige aankopen of aanbiedingen op internet.

Bijna 6,5 miljoen Nederlanders hebben achteraf spijt van sommige aankopen. En zelfs 3,5 miljoen mensen doen aankopen waar ze helemaal geen geld voor hebben. Nederlanders willen zichzelf graag in de hand houden als het gaat om geld uitgeven, maar doen dat weinig. Dit blijkt uit een onderzoek van het Nibud, Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, in samenwerking met Wijzer in geldzaken, naar het gebruik van bindingstechnieken in Nederland.

Spijt van aankopen
Bijna een kwart van de mensen koopt vaak spullen die zij niet nodig hebben en ook bij het boodschappen doen haalt een kwart meer in huis dan strikt noodzakelijk. Bovendien geeft een derde van de Nederlanders aan dat het voor hen beter is om internetsites met aantrekkelijke aanbiedingen te vermijden, zodat zij niet in de verleiding komen om deze producten te kopen. Dit zijn vooral de mensen die moeilijk rond kunnen komen.

Verleiden
Een aankoop waar geen geld voor is, komt bij 3,5 miljoen mensen wel eens voor. Het merendeel van deze mensen (70%) vindt dit achteraf vervelend of zit er zelfs mee. Toch laten mensen zich tot aankopen laten verleiden. Het Nibud maakt zich zorgen om deze groep. Juist voor mensen die het financieel niet ruim hebben, is het belangrijk zich te behoeden voor dit soort spijtaankopen.

Daarnaast is het geen goed teken dat mensen wel spijt hebben van hun aankoop, maar geen concrete actie ondernemen om dit een volgende keer te voorkomen. Bindingstechnieken kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Deze technieken kunnen mensen inzetten om zichzelf aan een bepaald spaardoel te binden en om te voorkomen dat ze meer uitgeven dan ze zouden willen.
Categorie:
Tag(s):