donderdag, 10. maart 2011 - 11:22

Inflatie gedaald door 'uitgewerkte communicatie'

Den Haag

De inflatie is in februari iets gedaald en uitgekomen op 1,9 procent. In januari waren de consumentenprijzen nog 2,0 procent hoger dan een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De inflatie daalde vooral door de prijsontwikkeling van communicatie. In februari 2010 stegen de prijzen van telefoon- en internetdiensten. Dit heeft een jaar lang een verhogend effect gehad op de inflatie. Dit effect is nu uitgewerkt.

Voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken werden duurder, maar de prijsstijging bleef lager dan de inflatie. In februari waren deze producten 1,4 procent duurder dan een jaar eerder. Dit kwam vooral door de prijsstijging van vers fruit en koffie.

Benzine en diesel waren flink duurder aan de pomp. In de loop van februari zijn de prijzen gestegen. De prijs voor Euro95 lag in februari 10 procent hoger dan een jaar eerder en kwam gemiddeld uit op 1,597 euro per liter. Diesel kostte in februari gemiddeld 1,313 euro per liter.

In februari bleef de inflatie volgens de Europees geharmoniseerde methode (HICP) in Nederland 2,0 procent. Volgens Eurostat is de inflatie in de eurozone in februari opgelopen naar 2,4 procent. Dit is 0,1 procentpunt hoger dan in januari. Vanaf december 2009 is de prijsstijging in de eurozone hoger dan in Nederland.
Categorie:
Tag(s):