vrijdag, 10. juni 2011 - 9:25

Loterijen beboet voor niet naleven telemarketingregels

Utrecht

OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft BankGiro Loterij, Nationale Postcode Loterij en de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen voor in totaal 160.000 euro aan boetes opgelegd voor het niet naleven van de telemarketingregels.

Tijdens wervingstelefoontjes werd nagelaten de consument actief te vragen of deze nogmaals gebeld mocht worden. In de telefoongesprekken werd de consument ook niet duidelijk genoeg gewezen op de mogelijkheid zich in te schrijven in het Bel-me-niet-register. BankGiro Loterij kwam de regels in ruim 276.000 telefoongesprekken niet na. Nationale Postcode Loterij belde in ruim 73.000 gevallen niet volgens de regels.

OPTA startte een onderzoek naar naleving van de telemarketingregels bij de loterijen nadat zij daarover via ConsuWijzer klachten ontving. De meeste telemarketingklachten die bij ConsuWijzer binnenkomen gaan over loterijen (19%), energie (18%), telefonie & televisie (13%), kranten & tijdschriften (9%) en goede doelen (9%).
Provincie:
Tag(s):