dinsdag, 22. maart 2011 - 14:20 Update: 08-07-2014 0:59

Nederland verdwijnt uit lijst met belangrijkste handelsstromen

Amsterdam

De wereldhandel veert op na de wereldwijde economische crisis. Met deze opleving wordt echter ook duidelijk dat wereldwijde handelsstromen over zee en door de lucht fundamenteel aan het verschuiven zijn.

In 2030 worden deze gedomineerd door de huidige opkomende economieën. Nederland valt daarmee buiten de top-20 van belangrijkste handelsstromen. Een schril contrast met de huidige situatie waarin Nederland drie keer in de top-20 voorkomt. Dat blijkt uit een vandaag gepresenteerd PwC-onderzoek naar de wereldhandel in 2030.

De handelsvolumes tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China staan op dit moment alle drie in de top-20 van grootste handelsstromen wereldwijd. Deze goederenstromen nemen respectievelijk de 10e, 17e en 19e plaats in. Macro-economen van PwC voorspellen echter een volledig ander landschap in 2030. Nederland komt in 2030 niet meer voor in de top 20 en blijft steken op een 23e plaats met de goederenstroom tussen China en Nederland.

Nigeria in 2030 belangrijke nieuwe binnenkomer
Verrassende nieuwe binnenkomer in de top 20 is Nigeria. De verwachting is dat de goederenstroom tussen Nigeria en China in 2030 de elfde plaats inneemt. Deze snelle stijging past in het beeld van de afgelopen jaren waarin China de banden met Afrikaanse landen sterk aanhaalt. De omvang van de handel tussen China en Afrika nam toe van 8 miljard USD in 2000 tot 73 miljard USD in 2009.


Kansen voor Nederland transportland
Kansen die Nederland met haar sterke transport en logistiek sector zou moeten kunnen verzilveren. "Dat de belangrijkste handelsroutes zich de komende jaren zullen verleggen, daar doe je als land niets aan", aldus Jeroen Boonacker, verantwoordelijk voor transport en logistiek binnen PwC. "Veel belangrijker is dat Nederlandse bedrijven zich bewust zijn van deze verschuivingen en hier optimaal op inspelen. Het zogenaamde 'first mover advantage' is essentieel. Niet voor niets is een aantal Nederlandse reders al enige tijd succesvol actief op de lijn Azië-Afrika."

Maar niet alleen in Afrika liggen kansen voor transporteurs. Het onderzoek laat zien dat ook de handelsvolumes van oost naar west een vlucht zullen nemen. Ondanks het feit dat Nederland in 2030 niet meer 'in de lijstjes' voorkomt, zal de Rotterdamse haven als Europese hub een belangrijke rol blijven vervullen, zowel voor containervervoer als grondstoffen. "De Rotterdamse haven profileert zich niet voor niets als de haven van Europa. En maakt ook het verschil ten opzichte van andere Europese havens. Reden hiervoor is vooral de geboden kwaliteit. In Rotterdam kunnen de grootste schepen nog steeds goed geladen en gelost worden, er zijn goede terminals en de infrastructuur richting achterland staat op hoog niveau. Met de veranderende handelsstromen is het zaak om dit ook richting 2030 op hoog niveau te houden", besluit Boonacker.
Categorie:
Tag(s):