donderdag, 13. oktober 2011 - 12:41 Update: 08-07-2014 0:31

Nederlandse ‘sekslessen’ groot succes in België

Amsterdam

De van oorsprong Nederlandse website Hoehetmoet.nl is met groot succes geïntroduceerd in België. De afgelopen week ontving de Vlaamse versie meer dan 150.000 unieke bezoekers en zijn er ruim 26.000 cursussen bekeken.

Opvallend is dat bij Belgen andere cursussen favoriet zijn dan bij Nederlanders. Het platform biedt jongvolwassenen filmpjes met expliciete ‘sekslessen’ en wil zo seks leuker en lekkerder voor hen maken. De website is gisteren ook in het Verenigd Koninkrijk gelanceerd, met Showmehow.com als adres.

Groot succes onder jongens
Seksuoloog Peter Leusink, woordvoerder van de stichting Foundation for Sexual Education waar de website een initiatief van is, is opgetogen over het succes: “De cijfers tonen dat we vooral veel jongens bereiken. Dat is mooi want zij laten zich normaal gesproken juist het moeilijkst aanspreken door voorlichters. Zoals we hadden verwacht hebben jongeren in andere landen ook behoefte aan direct en ondubbelzinnig advies over seks. Vooral als je in ogenschouw neemt dat er in totaal maar zo´n 6 miljoen Vlamingen zijn, is het succes overweldigend. Daar ben ik blij mee, want hoe groter ons bereik, hoe meer jongvolwassenen we kunnen helpen om leuke en lekkere seks te hebben.”

Anale seks alleen in Nederland populair
In zowel Nederland als in België zijn de bezoekers ongeveer twee keer zo vaak mannelijk als vrouwelijk. Des te opvallender is het verschil in hun kijkgedrag. Bij de Nederlandse lancering was anale seks de populairste cursus, terwijl dit onderwerp niet eens in de top vijf van de meest bekeken Belgische cursussen voorkomt. Seksuoloog Ilse Penne, voorzitter van de Vlaamse Vereniging voor Seksuologie, boog zich in België als deskundige over Hoehetmoet.be.

Zij tast in het duister over dit verschil: “Hoewel het seksuele gedrag in België op nuances verschilt van dat van Nederland, verklaart dat nog niet het enorme contrast in de afgenomen cursussen. Een reden hiervoor durf ik niet te geven zonder daar verder onderzoek naar te doen.”
Categorie:
Tag(s):