maandag, 23. mei 2011 - 18:44

OPTA: 350.000 euro aan boetes voor negeren Bel-me-niet-register

Den Haag

OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft energiebedrijf E.ON Benelux (E.ON) en L&H Customer Contact BV (L&H) eerder dit jaar boetes van 175.000 euro opgelegd voor overtreding van de telemarketingregels.

OPTA kan de boetes bekendmaken nu de procedure voor een voorlopige voorziening tegen publicatie is beëindigd.

De bedrijven belden ruim 25.500 consumenten die stonden ingeschreven in het Bel-me-niet-register. Beide partijen zijn beboet aangezien E.ON opdracht gaf voor de verkooptelefoontjes en L&H deze uitvoerde. De toezichthouder kwam de overtreders op het spoor dankzij klachten die consumenten indienden bij informatieloket ConsuWijzer.

Bel-me-niet-register
Sinds 1 oktober 2009 is het wettelijk Bel-me-niet-register in werking getreden. Consumenten die hun telefoonnummer hier ingeschreven hebben, mogen niet meer gebeld worden voor telemarketing. De enige uitzondering hierop is dat bedrijven nog wel hun (voormalige-)klanten mogen bellen voor een vergelijkbaar product of dienst. Als een consument zélf uitdrukkelijk vraagt om telefonisch contact, dan mag een bedrijf deze consument uiteraard bellen, ook al staat deze ingeschreven in het register.
Provincie:
Tag(s):