vrijdag, 25. november 2011 - 12:22

Rover: sluiting station Zwolle 2012 buiten proportie

Zwolle

Rover betreurt het zeer dat er tijdens de grote verbouwing van treinknooppunt Zwolle, gedurende 4 weken in de zomer van 2012, geen omgeleide treinverbinding met de noordelijke provincies komt. Dit meldt Rover vrijdag.

Grote verbouwing
Tijdens de grote verbouwing van station Zwolle van 14 juli t/m 12 augustus 2012 rijden er geen treinen maar bussen. Dit hebben ProRail en NS besloten na een extra studie, die mede op verzoek van Rover is uitgevoerd.

Rover concludeert dat het reizigersbelang veel eerder in de projectplanning een grote rol moet spelen bij ProRail en NS. Daartoe ziet Rover ook bereidheid: er komt een werkgroep die gaat onderzoeken hoe de hinder voor de reizigers in de toekomst kan worden beperkt.

Dit voorjaar werd bekend dat ProRail en NS het station Zwolle in de zomer van 2012 vier weken lang voor treinverkeer willen sluiten. Voor een reis tussen de noordelijke provincies en overig Nederland betekent dit 2x extra overstappen in bussen en minimaal een half uur extra reistijd.

Rover heeft ProRail en NS laten weten dat wij de gevolgen van deze 4 weken durende sluiting te groot vinden voor de reizigers. Het Noorden is vier weken lang slecht bereikbaar.

Alternatieven vergeleken
ProRail en NS hebben zich gevoelig getoond voor de kritiek. De afgelopen maanden heeft Rover meerdere keren met de spoorbedrijven gesproken over mogelijkheden om de hinder voor de reizigers binnen de perken te houden met een omgeleide treinverbinding via Deventer.

ProRail en NS hebben de mogelijkheden en effecten van dergelijke alternatieven door middel van een studie nader in beeld gebracht. Eén variant bleek haalbaar, te weten 2x per uur een treindienst Groningen — Meppel — Deventer, met aansluiting naar Leeuwarden in Meppel, zonder mogelijkheid om in Zwolle in en uit te stappen. NS en ProRail beoordelen de treinvariant uiteindelijk toch als te kwetsbaar voor storingen en vertragingen.

Slechte uitkomst, toch een winstpunt
Rover vindt dit een slechte uitkomst voor de reizigers van en naar het Noorden. Rover trekt de conclusie dat ProRail en NS bij het plannen van ingrijpende werkzaamheden in een eerder stadium naar de gevolgen voor de reizigers moeten kijken. Rover signaleert hier ook een winstpunt: ProRail stelt een werkgroep ‘buitendienststellingen’ in, die gaat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de hinder voor de reizigers bij toekomstige projecten te beperken. Uit het project ‘Zwolle’ kunnen daarbij nuttige lessen worden getrokken.
Provincie:
Tag(s):