woensdag, 9. maart 2011 - 22:12

'Snelheidscontroles nauwelijks op gevaarlijke plaatsen'

Driebergen

Wie in 2010 tussen de knooppunten Waterberg en Grijsoord (gecombineerde A12 en A50) had in 2010 reed had hiermee de meeste kans om geflitst te worden door een controle door het KLPD. Dit blijkt uit onderzoek door de VerkeersInformatieDienst in opdracht van het RTL Nieuws

Volgens de VID claimt het KLPD dat snelheidscontroles vooral plaatsvinden op plekken waar veel aanrijdingen plaatsvinden. Nadat de cijfers van ongevallen en flitslocaties naast elkaar zijn gelegd blijkt dit niet het geval te zijn. Van de 10 locaties waar het meeste werd gecontroleerd, vond maar drie procent van de aanrijdingen plaats. 'Voor meer effect op de verkeersveiligheid is het wenselijk de inzet van controles meer te spreiden, juist naar de locaties waar ongevallen plaatsvinden', zo stelt de VID.

Opvallend is dat het KLPD in 2010 13 keer controleerde op de A4 richting Delft tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. De trajectcontrole was daar kennelijk het hele jaar buiten bedrijf vanwege de werkzaamheden aan de A4, maar automobilisten werd in de waan gelaten dat de trajectcontrole nog werkte: het bord dat de trajectcontrole aankondigt is gewoon blijven staan en is ook niet afgeplakt.
Provincie:
Tag(s):