donderdag, 7. juli 2011 - 9:50 Update: 08-07-2014 0:57

Supermarkten en drogisten hekelen opkomst winkels Action

Amsterdam

In het eerste half jaar van 2011 is de supermarktomzet met 2 % gegroeid van €15.6 miljard (2010) naar €15.9 miljard (2011). Dat blijkt uit cijfers van het GfK Panel.

Voor het totale jaar 2011 wordt een omzetgroei van 2.5 % verwacht ( €32.2 miljard). Mede door de stijging van de prijzen zal de omzet per kassabon in het 2e halfjaar 2011 verder stijgen.

Het consumentenvertrouwen is in juli verder gezakt naar -16. Vooral het vertrouwen in de economie neemt in juli sterk af.

Action in opmars
De supermarkten en drogisten in Nederland ondervinden steeds meer concurrentie van de Action. Action heeft inmiddels 256 winkels in Nederland en opent jaarlijks 20 tot 25 nieuwe winkels. Door de uitbreiding van het assortiment, waarvan 65 % variabel is, worden de winkels steeds groter.

Bijna 1 op de 3 (31.2%) van de Nederlandse huishoudens heeft het afgelopen jaar bij Action iets uit het supermarktassortiment gekocht en gemiddeld bezochten ze de Action 6.3x . Per bezoek werd er €9.42 uitgegeven aan het supermarktassortiment.

Op jaarbasis behaalt Action €137 miljoen uit het supermarktassortiment. Ten opzichte van 2006 is dit een stijging van 170 %. In 4½ jaar steeg de Action-supermarktomzet van 51 miljoen naar 137 miljoen.

In textiel (met namen beenmode, ondermode en bovenmode) is de positie van Action nog sterker. Maar ook in de huishoudelijke artikelen en speelgoed wordt de positie van Action steeds sterker

Vooral de klanten van de Discounters Aldi en Lidl komen vaak bij Action. Binnen de supermarkten ondervindt “streekgenoot” Deen de meeste concurrentie terwijl bij de drogisten de DA de meeste klanten naar de Action ziet gaan.
Categorie:
Tag(s):