zondag, 17. juli 2011 - 14:03

Treinpunctualiteit NS toegenomen

Utrecht

De tevredenheid van treinreizigers over de dienstverlening van NS is in het tweede kwartaal van dit jaar weer gestegen. Dit blijkt uit onderzoek over klanttevredenheid en punctualiteit bij NS over het tweede kwartaal, zo meldt NS zondag.

De treinpunctualiteit, met minder dan drie minuten vertraging, is in het 2e kwartaal gestegen naar 90,6%. Wordt die grens bij 5 minuten vertraging gelegd, dan was dit 95,1%. Sinds de start van de metingen is dat nog niet eerder vertoond.

Over het tweede kwartaal van dit jaar gaf 76% van de reizigers het rapportcijfer 7 of hoger voor de kwaliteit van de dienstverlening. Dat is 7 procentpunten meer dan in het vorige kwartaal en even hoog als in het tweede kwartaal van 2010. Het klantoordeel over het op tijd rijden steeg ten opzichte van het eerste kwartaal 2011 met 9 procentpunten naar 53% (tweede kwartaal 2010: 54%). Ruim driekwart (76%) van de klanten is tevreden over een kans op een zitplaats. (Tweede kwartaal 2010: 77%). De tevredenheid over de reinheid van de treinen en stations steeg van 51% in het tweede kwartaal van 2010 naar 59% in het tweede kwartaal van 2011. In 2010 stond dit klantoordeel onder druk door de staking onder schoonmakers.

Reizigersorganisatie Rover plaatst enkele kanttekeningen bij de positieve cijfers van NS. Alhoewel de percentages toegenomen zijn blijft de reizigerstevredenheid over het ‘op tijd rijden’ met 53% nog achter bij de hoge waardering uit het 2e kwartaal van 2009 (60%). Ook is de ‘klantgerichtheid personeel’ met 61% iets afgenomen in vergelijking met 2009/2010 (beide 63%). Ook de informatieverstrekking bleef iets achter, slechts 54% gaf een zeven of hoger.
Zowel NS als Rover geven aan dat de cijfers in het tweede kwartaal vrijwel ieder jaar positiever uitvallen in vergelijking met de eerste drie wintermaanden van het jaar.
Provincie:
Tag(s):