maandag, 7. februari 2011 - 13:16 Update: 08-07-2014 1:00

TU Delft leidt Europees project voor betere batterijen elektrisch vervoer

Delft

De TU Delft leidt vanaf vandaag een nieuw project, gesponsord door de Europese Commissie, waarin universiteiten, onderzoeksinstellingen en de accu- en auto-industrie samenwerken om goedkopere en veiligere oplaadbare batterijen te ontwikkelen met een hogere energiedichtheid en vermogensafgifte.

De consortiumpartners willen met dit project een bijdrage leveren aan het grootschalig gebruik van elektrisch vervoer. Het EuroLiion project heeft een looptijd van vier jaar en een budget van 5,5 miljoen Euro.

Oplaadbare Lithium-ion batterijen die op dit moment worden gebruikt in elektrische voertuigen, hebben nadelen die de grootschalige invoering van elektrisch vervoer in de weg staan. De batterijen zijn bijvoorbeeld duur, zwaar en ze hebben een beperkte capaciteit. In het EuroLiion project gaan onderzoeksinstellingen, universiteiten en partners uit de accu- en auto-industrie uit 8 Europese landen samenwerken aan het ontwikkelen van lichtere, goedkopere, veiligere en flexibelere batterijen. Bovendien hebben ze een hogere energiedichtheid en een hogere vermogensafgifte. De batterijen kunnen in allerlei elektrische voertuigen gebruikt worden, van vrachtwagens en bussen tot personenwagens en motoren. Met het project willen de partners de massaproductie van elektrische voertuigen haalbaar maken.

Het EuroLiion project wordt gecoördineerd door de TU Delft en gesponsord door de Europese Commissie. Het totale budget is 5,5 miljoen Euro. 4 miljoen Euro wordt bijgedragen door de Europese Commissie. Het project heeft een looptijd van 4 jaar en maakt onderdeel uit van het Europese Zevende Kaderprogramma.
Categorie:
Tag(s):