dinsdag, 31. mei 2011 - 14:09

Tunnelelement voor de Noord-Zuidlijn afgezonken

Amsterdam

Bij het Centraal Station op het IJ in Amsterdam is vanochtend onder grote belangstelling een tunnelelement voor de Noord-Zuidlijn onder het monumentale CS gebouw ingevaren en afgezonken.

Ondanks de vertraging werd de tunnelbak, van 136 meter lang, 22 meter breed met een gewicht van 20.000 ton, rond 10.30 uur op zijn plek gedraaid en in de kuip getrokken.

Het tunneldeel ligt momenteel volledig afgemeerd in haar sluiskuip. Hier blijft ze voorlopig liggen totdat de kuip aan de achterzijde is afgesloten van het IJ. Daarna kan ze gefaseerd onder het station en de sporen door worden getrokken. Naar verwachting is dit rond 20 juni.

Uniek in de wereld
Het is eerder gezegd: een tunneldeel afzinken onder een historisch gebouw is nog nergens vertoond. Voor Contractmanager Jan Buis symboliseert het invaren echter meer: hij werkt dan niet langer voor twee opdrachtgevers, te weten Prorail (en NS) en de Dienst Noord/Zuidlijn. ‘Toen eenmaal was besloten dat de metro onder het Centraal Station door zou gaan,’aldus Buis, ‘zeiden de NS en ProRail: dat is goed, maar omdat wij verantwoordelijk zijn voor het gebouw en voor een veilige treindienst, zeggen wij hoe jullie dat moeten doen.’

Twee opdrachtgevers
Vanaf 2002 waren Buis en zijn voorgangers dus verantwoording verschuldigd aan twee opdrachtgevers die ieder hun eigen eisen stelden. Het leidde onder andere tot de bekende tafelconstructie onder het CS die 3000 oude houten heipalen vervangt. Bijna onmerkbaar voor de reizigers is het rijksmonument op deze nieuwe fundering geplaatst. Daarna werd er een gracht onder het CS gegraven, werd onderwaterbeton gestort en was uiteindelijk de ruimte vrij voor het invaren van de tunnel. Een ingenieus bouwwerk waarvoor vele nieuwe technieken als microtunnelling- en sandwichwanden werden bedacht.

Bij dit gecompliceerde werk waren dus, even ingewikkeld, twee opdrachtgevers, één contractmanager, twee projectleiders, twee adviesbureaus en weer één aannemer bij de uitvoering betrokken. ‘Maar als de tunnel straks op z’n plaats ligt, komt er een einde aan die situatie. Dan draait het alleen nog maar om de metrobouw en zullen ProRail en NS er slechts op toezien dat we voorzichtig met het gebouw en de treinsporen om blijven gaan’, aldus Buis.
Provincie:
Tag(s):