maandag, 16. mei 2011 - 21:17

Vanaf dinsdag 130 kilometer per uur op de A6

Almere

Met ingang van dinsdag 17 mei mag er op de A6 (Almere Buiten Oost - Knooppunt Joure) in de avond en nacht (tussen 19.00 uur en 06.00 uur) 130 kilometer per uur worden gereden. Dat heeft Rijkswaterstaat maandag bekendgemaakt.

Overdag blijft de huidige maximumsnelheid gelden van 120 km per uur. Dit is het tweede van acht trajecten in Nederland waar de maximumsnelheid in het kader van een proef omhoog gaat.

Sinds 1 maart mag op de A7 (Wognum-Afsluitdijk, Lorentzsluizen) 130 km/u worden gereden. Eind mei volgen de A2 en A16 en in juli de A17, A32, A37 en de A58. De exacte startdata van deze trajecten wordt met persberichten en op de website van Rijkswaterstaat bekendgemaakt.

Het tweede 130-traject
Het tweede 130-traject heeft 2x2 rijstroken en een totale lengte van 77 kilometer. De verhoogde maximumsnelheid geldt in de avond en nacht tussen 19.00 uur en 06.00 uur, met uitzondering van de Ketelbrug (100 km/u) en de verbindingsboog Emmeloord (100 - 80 km/u). Het traject wordt aan het begin en eind gemarkeerd met informatieborden die aangeven dat er sprake is van een verhoogde snelheidslimiet. Verder staan er verkeersborden met een rode rand en 130 in de berm, met een onderbord 'alleen 19-6 h'.

De proeven met 130 km/u
Er worden drie verschillende methoden van snelheidsverhoging getest: 24 uur per dag een snelheidsverhoging, verkeersafhankelijk en met tijdvensters. Op de A7, en later dit jaar op de A17/A58, A32, A37 en A58, geldt 24 uur per dag een snelheidsverhoging. Op de A2 (Everdingen-Deil) en de A16 (Moerdijk-Breda) geldt een maximum van 130 km/u met uitzondering van de drukke uren (spits). Dan gaat de maximumsnelheid afhankelijk van het verkeersaanbod omlaag. Op de A6 mag in de avond en nacht (van 19.00 — 06.00 uur) 130 km/u worden gereden.

Effecten snelheidsverhoging
Op de verschillende trajecten onderzoekt Rijkswaterstaat de effecten van de snelheidsverhoging op de doorstroming, de omgeving en verkeersveiligheid. Ook wordt onderzoek gedaan naar gedragsaspecten van weggebruikers. Het onderzoek moet inzicht geven in de manier waarop en onder welke voorwaarden een dynamische verhoging van de maximumsnelheid verder toegepast kan worden.
Provincie:
Tag(s):