dinsdag, 17. mei 2011 - 9:39

'Verscherp veiligheideisen aan tractoren'

Den Haag

Wil je als 16-jarige op een brommer of scooter rijden, dan moet je als bestuurder een rijbewijs hebben en moet je brommer voorzien zijn van een kenteken. Dat vinden we in Nederland normaal. Maar om met een 50 ton zware, 4 meter hoge, drie meter brede en 18 meter lange tractor-aanhangwagencombinatie zonder kenteken te rijden hoef je als 16-jarige geen rijbewijs te hebben.

RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland (TLN) bieden vandaag daarom een petitie aan de Tweede Kamer aan waarin de organisaties pleiten voor aanscherping van de veiligheideisen op tractoren. Tevens hebben beide organisaties een vergelijkingstest laten uitvoeren naar de verschillen in veiligheid tussen tractoren en vrachtauto's. De resultaten zijn niet te negeren: zo is de remweg van een tractorcombinatie tot 35 meter langer dan die van een gelijk beladen vrachtauto.

Gelijke regels, kwaliteitseisen en heffingen voor verkeersveiligheid
Nederland kent maar liefst 200.000 tractoren en ontelbare aanhangers achter tractoren. Deze worden dagelijks steeds vaker op de openbare weg ingezet, zowel op het platteland als in de stad. Jaarlijks vallen hierdoor circa 17 doden in het verkeer. Het gaat bij vervoer per tractor al lang niet meer om alleen agrarische doeleinden, maar steeds meer ook om niet-agrarisch vervoer zoals afval, bouwmaterialen, zand en grond. TLN en RAI Vereniging vinden het dan ook niet meer dan logisch dat voor tractoren en hun bestuurders op de openbare weg dezelfde regels, kwaliteitseisen en heffingen moeten gelden als voor vrachtauto's en hun chauffeurs. Dit is nu niet het geval, waardoor met name de verkeersveiligheid, maar ook het milieu en eerlijke concurrentie de grote verliezers zijn.

Noodzakelijke maatregelen
Om deze onwenselijke situatie te veranderen vinden RAI Vereniging en TLN daarom dat voor (bestuurders van) tractoren op korte termijn de volgende maatregelen moeten worden ingevoerd:
- Verbeteren van de veiligheidsuitrusting van alle tractoren en aanhangers
- Invoeren van rijbewijsplicht voor alle bestuurders van tractoren
- Invoeren van een kenteken voor alle tractoren en aanhangers

Petitie-aanbieding Tweede Kamer
Dinsdag 17 mei om 13.30 uur overhandigen RAI Vereniging en TLN een petitie aan de Tweede Kamer waarin zij pleiten voor deze verdergaande maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Tevens bieden de organisaties een film aan waarin een vergelijking van veiligheid tussen de tractor en de vrachtauto te zien is. Zo is bijvoorbeeld een remweg van een tractor bij een snelheid van 50 kilometer per uur, met gelijke belading, circa 35 meter langer dan bij een vrachtauto. Tevens worden in de film de gevolgen van een kop-staartbotsing tussen een personenauto en een tractor zichtbaar. Beide voorbeelden met desastreuze gevolgen.

Onderzoeksraad voor Veiligheid eens met TLN en RAI Vereniging
Eerder dit jaar heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid tevens haar aanbevelingen met betrekking tot de verkeersveiligheid rond tractors gepresenteerd. Conclusie: de verkeersveiligheid rond tractoren laat zeer te wensen over. De aanbevelingen van de Onderzoeksraad zijn volledig in lijn met de drie voorgestelde maatregelen door TLN en RAI Vereniging.
Provincie:
Tag(s):