maandag, 12. december 2011 - 9:07

Vrachtverkeer in de file kost ruim 1 miljard euro

Den Haag

De files op de Nederlandse wegen kostten het bedrijfsleven in 2010 tussen de 900 miljoen en 1,2 miljard euro.

Dit heeft TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO berekend. De uitkomsten van het onderzoek worden gepubliceerd in de ‘Economisch Wegwijzer 2011’. In dit overzicht staat een lijst met de top-20 duurste files voor het goederenvervoer in 2010. Het overzicht is daarnaast aangevuld met een lijst van infrastructurele knelpunten die volgens EVO en TLN prioriteit hebben in aanpak.

Directe vertragingsschade ruim 400 miljoen
De dagelijkse files zorgen niet alleen voor veel irritatie bij weggebruikers, maar leiden ook nog eens tot veel schade voor het bedrijfsleven als gevolg van tijdverlies en meer brandstofverbruik. Daarnaast heeft het een negatief effect op het milieu vanwege de extra uitstoot van schadelijke stoffen en CO2 door het verkeer. De filekosten werken door in de hele logistieke keten. In de ‘Economische Wegwijzer 2011’ presenteren TLN en EVO de top-20 van trajecten waar in 2010 de duurste files van Nederland voor het vrachtverkeer stonden. TNO schat de totale schade voor het bedrijfsleven als gevolg van de files voor het goederenvervoer op de weg tussen de 900 miljoen tot 1,2 miljard euro. De directe vertragingsschade voor het goederenvervoer bedroeg ruim 400 miljoen euro.

Schade voor goederenvervoer in 2010 blijft hoog
Het jaar 2010 kenmerkte zich door de aantrekkende economie, een groot aantal wegwerkzaamheden en extreme weersomstandigheden. De directe schade als gevolg van de files voor het vrachtverkeer was dan ook 6% hoger dan in 2009. Voor TLN een EVO een belangrijke reden om te blijven hameren op het belang van voldoende wegcapaciteit om de files effectief aan te pakken.

Vooruitzichten 2011
Dat de investeringen in asfalt van dit kabinet en het vorig kabinet werken, blijkt uit de voorlopige filecijfers over 2011. Deze wijzen uit dat de filedruk dit jaar een stuk lager is dan in 2010. TLN en EVO zijn blij met deze daling en wijzen ondermeer op de bijdrage hieraan door gerealiseerde wegverbredingen, zoals op de A2, en een aantal spitsstroken die eind 2010 en dit jaar zijn opengesteld. Dit bewijst dat de aanleg van extra rijstroken helpt in de strijd tegen de files, aldus de organisaties. Dit zou kunnen betekenen dat de economische schade ook voor het goederenvervoer is gedaald, maar de cijfers over het hele jaar 2011 zijn nog niet bekend. EVO en TLN roepen het kabinet op om de ingeslagen weg door te zetten en te blijven investeren in uitbreiding van de wegcapaciteit.

Doorgaan met investeringen
De meeste knelpunten uit de top-20 worden inmiddels aangepakt. TLN en EVO benadrukken het belang van deze investeringen om de schade als gevolg van de files, verder terug te dringen. Tevens moeten resterende knelpunten in de weginfrastructuur worden aangepakt. De duurste files moeten daarbij het eerste worden aangepakt, aldus EVO en TLN. De organisaties betreuren het dat er voor sommige dure knelpunten nog geen plannen bestaan. Dit geldt bijvoorbeeld voor de A15 tussen Gorinchem en Papendrecht, de nummer 9 in de top-20 van duurste files.
Provincie:
Tag(s):