zaterdag, 29. januari 2011 - 17:56

Wakker Dier: 30% C1000 Slagers keurt eigen kiloknallers af

Amsterdam

Drie op de tien C1000 slagers zijn zeer negatief over de eigen kiloknallers. In onderzoek van Stichting Wakker Dier met de verborgen camera in 50 C1000 winkels geven veel slagers aan dat ze de kiloknaller dieronvriendelijk vinden.

De mening van de slagers staat recht tegenover het standpunt van het hoofdkantoor van C1000 dat van geen kritiek op zijn kiloknallers wil weten. In het onderzoek deden medewerkers van Wakker Dier zich voor als klanten en vroegen de slagers naar het dierenwelzijn van de kip-kiloknaller. 30% van de slagers bleken negatief tot zeer negatief over het eigen vlees.

Enkele uitspraken van C1000 slagers:
‘Het is echt triest, ik mag het alleen niet zeggen maar zeg het toch…Je moet niet voor de diervriendelijkheid hier komen.’,
‘Ik kan het niet diervriendelijker maken. Het is ook zo’n beetje luguber als je er diep over na gaat denken.’
‘Ik heb er ook zo’n beetje zo’n raar gevoel bij hoor. Als ik vorige week zo’n rollade binnenhaal van 3 euro per kilo dan is dat goedkoper dan een blik hondenvoer.’

Wakker Dier deed zich voor als klant en bezocht 50 C1000 winkels. Met verborgen camera werd de C1000-slagers gevraagd naar de diervriendelijkheid van hun kip-kiloknallers.

De kiloknaller-kip is een kuiken dat zes weken lang in een potdichte schuur met twintig op een vierkante meter staan. Na zes weken wordt ze geslacht. Driekwart van de kuikens heeft pootontstekingen of borstblaren doordat ze in de eigen poep staan. Drie op de tien slagers erkenden dat er nogal wat schort aan het welzijn van de stuntkippen van de C1000. Vier op de tien slagers probeerden dit te verdoezelen door in algemene bewoordingen het welzijn te prijzen of ronduit te liegen. Drie op de tien slagers gaven aan alleen maar over de vleeskwaliteit te kunnen informeren en niet over het dierenleed.

Supermarkten stunten meer dan ooit met vlees. Een kwart van het vlees dat over de toonbank gaat in de supermarkten, is sterk afgeprijsd. Supermarkten gebruiken de kiloknaller als trafficbuilder: extreem goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopsprijs, om klanten te lokken die dan ook andere producten kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade tussen 1995 en 2008 van €6,35 naar €5,35 terwijl deze alleen om de inflatie te compenseren had moeten stijgen naar €8,25. Op de korte termijn kopen supermarkten dan vaak niet dieronvriendelijker in, zo verweert ook C1000 zich met dit argument, maar op de lange termijn ontstaat steeds meer druk op een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen nog goedkoper te produceren, vaak ten koste van dieren. De weerstand tegen het stunten met vlees neemt toe. Boeren, slagers, slachterijen, politiek en dierenorganisaties zijn eensgezind in hun weerzin tegen de kiloknaller.
Provincie:
Tag(s):