woensdag, 7. november 2012 - 11:41 Update: 08-07-2014 0:29

'Accu-markt elektrische voertuigen loopt leeg'

Amsterdam

De markt voor lithium-ion batterijen zit nog zwaarder in de problemen dan eerder voorspeld in 2010. De batterijen worden met name gebruikt voor auto's, vrachtwagens en bussen met hybride en elektrische aandrijvingssystemen.

Binnen vijf jaar zullen er nog maar zes tot acht producenten over zijn. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants.

Voorspelling
Roland Berger waarschuwde drie jaar geleden al voor de batterij-hype en voorspelde dat slechts zes tot acht wereldwijde spelers het zouden redden tot 2017. De consolidatie van de markt gaat echter nog sneller dan verwacht. In de afgelopen twee jaar hebben veel nieuwe spelers noodgedwongen hun faillissement moeten aanvragen.

"Overheidssubsidies en een veel te optimistische groeiverwachting met betrekking tot elektrisch vervoer, hebben tot een enorme overcapaciteit aan lithium-ion batterijen geleid. Producenten wilden daarnaast, met een hoge productie, zo snel mogelijk schaalvoordelen bereiken. Dit resulteerde in een hevige prijzenslag tussen de gevestigde marktspelers in Azië en nieuwe producenten in de Verenigde Staten", aldus René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland.

Alleen grote spelers overleven
Alternatieve technologische ontwikkelingen, zoals start-stop systemen en licht-hybride motoren, bieden niet de gewenste oplossing en de afzet waarop producenten hun hoop hadden gevestigd. Deze markt wordt overgenomen door producenten van lood-zuur batterijen, zoals JCI, Exide, Banner, Moll Skin Kobe en GS-Yuasa. Zij kunnen deze nieuwe generatie lood-zuur batterijen tegen een veel lagere kostprijs produceren. Seyger: "De concurrentie neemt de komende jaren nog sterker toe en producenten van lithium-ion batterijen worden gedwongen de bedrijfsstrategie drastisch aan te passen.

Om de versnelde marktconsolidatie het hoofd te bieden, moeten producenten de handen ineen slaan. Daarnaast is het noodzaak samen te werken met innovatieve partijen. Alleen op die manier kunnen ze sneller inspelen op trends en een aanzienlijke kostenvoordeel behalen."
Categorie:
Tag(s):