woensdag, 15. augustus 2012 - 14:06 Update: 08-07-2014 0:31

Ajax is 'social media-kampioen'

Amsterdam

(Elfvoetbal) Ajax heeft de eerste titel binnen. Die van 'social media-kampioen'. De Amsterdamse club heeft op Facebook maar liefst 530.025 fans, veruit het meest. Bovendien heeft het op Twitter als enige Eredivisieclub meer dan 100.000 volgers (140.517).

Ook op Youtube gaat Ajax aan de leiding. De filmpjes zijn het afgelopen jaar meer dan 26 miljoen keer bekeken. PSV volgt op ruime afstand met elf miljoen views.

Dat Facebook steeds populairder wordt onder voetballiefhebbers blijkt wel uit cijfers. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal leden van een officiële clubpagina met 1789 procent gestegen.

De procentuele stijging van Youtube is nog hoger. Het aantal keer dat het Youtube-kanaal van clubs werd bekeken, steeg in een jaar tijd gemiddeld met 2618 procent.

"Je ziet in het gebruik van social media door Eredivisieclubs en hun fans duidelijk een verschil ten opzichte van vorig jaar," vertelt Cathelijne van den Bosch, algemeen manager bij onderzoeker LEWIS PR. "De clubs zijn in staat gebleken social media gerichter in te zetten om hun fans te bereiken en met ze in contact te komen. Dit werpt duidelijk zijn vruchten af. De groei van het gebruik van de clubkanalen op YouTube duidt er daarnaast op dat voetbalfans steeds meer op zoek gaan naar videomateriaal van hun club. We zijn dan ook benieuwd hoe dit zich dit seizoen verder ontwikkelt en welke club hier het beste op inspeelt."
Categorie:
Tag(s):