vrijdag, 12. oktober 2012 - 11:17

Borsele Buiten Beter

Sind oktober 2012 is het in Borsele mogelijk om via de smartphone melding te maken van problemen in de openbare ruimte.

Door op de smartphone de gratis ‘app’ Buiten Beter te downloaden kunnen inwoners met een korte omschrijving en een foto melding maken aan de gemeente. De gemeente koppelt vervolgens terug hoe de melding opgelost is. Door het maken van de eerste melding heeft wethouder Jan Zandee Buiten Beter officieel in gebruik genomen. De eerste tien inwoners die een geldige melding maken, worden beloond met een slagroomtaart.

Zodra Buiten Beter gratis is gedownload, kan er een melding gemaakt worden. Ligt er bijvoorbeeld ergens zwerfvuil of is er gemeentelijke bestrating kapot dan kan daar een melding van gemaakt worden. De eerste stap is het maken van een foto van het probleem. Hoe duidelijker de foto, des te makkelijker kan het probleem worden opgelost. De automatische GPS-plaatsbepaling zorgt ervoor dat de gemeente exact weet waar het probleem is. Vervolgens kan er bij de optie ‘probleem’ gekozen worden uit de verschillende soorten meldingen. Aanvullend kan er een extra omschrijving bij gedaan worden. De gemeente ontvangt de melding en geeft aan dat de melding in behandeling is en koppelt terug wat er met de melding gedaan is.

Met het gebruik van Buiten Beter wil Borsele problemen met gemeentelijke objecten in de openbare ruimte sneller en vaker oplossen. De melder blijft op de hoogte van de afhandeling van de melding en krijgt bericht als het probleem is opgelost. De gemeentelijke diensten worden zo meer servicegericht en de gemeente hoopt zo meer burgerparticipatie te bewerkstelligen. Een ander groot voordeel is dat een melding snel gemaakt is. De gemeente is daardoor sneller en vaker op de hoogte van problemen in de openbare ruimte. De ‘app’ is een aanvulling op het bestaande meldingskanalen. Buiten Beter is beschikbaar voor alle gangbare smartphones.
Provincie:
Tag(s):