woensdag, 29. februari 2012 - 21:35 Update: 08-07-2014 0:29

De F12berlinetta : Snelste Ferrari ooit geproduceerd

De online onthulling vandaag van de F12berlinetta luidt de periode in van een nieuwe generatie Ferrari 12-cilinders in de vorm van een auto die ongekende prestaties levert door een uitzonderlijke nieuwe motor, gecombineerd met een innovatief design dat klassieke thema's en extreme aerodynamica herdefinieert.

De F12berlinetta is voor het eerst op Ferrari.com getoond, vooruitlopend op zijn officiële debuut tijdens de Geneva International Motor Show. Hij is uitgevoerd in de attractieve, nieuwe, drielaags Rosso Berlinetta kleur, en vertegenwoordigt de absolute top op het gebied van sportwagens met een naar middenvoor geplaatste motor.

Deze auto is in feite de meest krachtige, high-performance Ferrari ooit dankzij de ongelooflijk efficiënte motor, op het gebied van constructie, verbranding en efficiency van de doorstroming van het brandstofmengsel, die samen een ongeëvenaarde rijervaring garanderen, onafhankelijk van de weg of het wegdek.

Ferrari's traditionele transaxle layout heeft een aanzienlijke ontwikkeling doorgemaakt om te kunnen omgaan met de extreme prestaties van de auto. De wielbasis is iets ingekort en de motor, het dashboard en de stoelen zijn lager in het chassis geplaatst. De nieuwe layout van de achterwielophanging en de versnellingsbak stelden de Ferrari-ingenieurs in staat om de achterkant van de auto iets te versmallen. Het uiteindelijke resultaat is een zeer compacte auto met een lager zwaartepunt dat iets meer naar achteren in het chassis is komen te liggen. Het hoge niveau van de aerodynamische efficiency zet nieuwe standaards.

Scaglietti, beroemd vanwege zijn ervaring met aluminium materialen en constructies, ontwierp een volledig nieuw spaceframe-chassis en koetswerk waarbij gebruik is gemaakt van twaalf verschillende soorten aluminium. Sommige daarvan zijn voor het eerst gebruikt in de automotive sector, terwijl nieuwe assemblage- en samenvoegingstechnieken zijn toegepast. Dit heeft geresulteerd in een toename van de structurele stijfheid met 20%, terwijl het gewicht is teruggebracht tot slechts 1.525 kg (70 kg minder dan de voorgaande V12-coupé) met een ideale gewichtsverdeling tussen de beide assen (54 procent achter).

De 6.262cc 65° V12-motor van de F12berlinetta levert ongekende prestaties en toerentallen voor een ongeblazen 12-cilinder motor. Zijn maximum vermogen is 740 pk, wat overeenkomt met een specifiek vermogen van 118 pk/liter. Het koppel bereikt een top van 690 Nm, waarvan 80 procent al beschikbaar is bij slechts 2.500 tpm, en zorgt voor een constante acceleratiespurt naar de limiet van 8.700 tpm. De krachtbron is gekoppeld aan de F1 dual-clutch transmissie met kortere overbrengingen die speciaal zijn afgesteld met het oog op de prestaties van de auto. De F12berlinetta heeft een gewicht-vermogenverhouding van slechts 2,1 kg/pk.

Het brandstofverbruik is met 30% teruggebracht ,met een CO2-emissie van slechts 350 g/km, cijfers die de F12berlinetta aan de top plaatsen van de categorie high-performance sportwagens. Deze resultaten zijn bereikt door uitgebreide research en ontwikkelingen die gericht waren op de efficiency van de gehele auto: motor, aerodynamica, banden en gewicht.

Excellente resultaten zijn bereikt met de aerodynamische ontwikkeling dankzij de integratie van het designproces met simulaties van extensieve gecomputeriseerde vloeistofdynamieken (CFD) en langdurige tests in de windtunnel. De downforce is met 76 procent toegenomen (123 kilo bij 200 km/u) terwijl de luchtweerstand significant werd teruggebracht (de Cd-waarde is slechts 0,299). Deze resultaten zijn te danken aan twee nieuwe oplossingen. De eerste is de Aero Bridge, die gebruikmaakt van de motorkap om downforce te genereren door de luchtstroom weg te voeren van de bovenkant van de auto naar de flanken waar die samenwerkt met de vorm van de wielkuipen om de luchtweerstand te verminderen. De tweede is Active Brake Cooling, een systeem dat alleen bij hoge temperaturen de doorstroomkanalen opent om koellucht naar de remmen te voeren, wat ook weer resulteert in een lagere luchtweerstand.

De indrukwekkende technische specificaties van de F12berlinetta worden gecompleteerd door Ferrari's meest recente generatie carbonkeramische remmen (CCM3) en de evolutie van het magnetorheologische wielophangingscontrolesysteem (SCM-E). Alle controlesystemen (E-Diff, ESP Premium, F1-Trac, en high-performance ABS) zijn nu, net zoals bij alle Ferrari's, volledig geïntegreerd.

Het resultaat is dat het nieuwe, 12-cilinder Steigerende Paard in 3,1 seconden van 0-100 km/u en van 0 tot 200 km/u in 8,5 seconden accelereert. Op het circuit van Fiorano werd een rondetijd gerealiseerd van 1'23", sneller dan welke andere Ferrari-straatauto ook. Optimale prestaties en maximum rijplezier zijn gegarandeerd door de mogelijkheid snel in te kunnen sturen, met kleinere stuurwielhoeken en een hogere bochtsnelheid. Ook de remafstanden zijn drastisch teruggebracht.

Het design van de F12berlinetta is een resultaat van de samenwerking tussen het Ferrari Styling Centre en Pininfarina en vormt een perfecte balans van compromisloze aerodynamica met harmonieuze afmetingen die op een originele en innovatieve manier vorm geven aan de typische elementen van Ferrari's V12-auto's met de motor voorin. Een coupé met slanke, agressieve lijnen waarvan de compacte buitenmaten de uitzonderlijke binnenruimte en het hoge comfortniveau verhullen. Het volledig nieuwe Frau lederen interieur benadrukt de balans tussen geavanceerde technologie en verfijnde, met de hand vervaardigde details. In het midden van het lichte en strakke dashboard zijn nieuwe carbon en aluminium luchtuitstroomopeningen geplaatst waarvan het ontwerp duidelijk is geïnspireerd door de luchtvaart.

Het inzittendencompartiment is geoptimaliseerd voor een maximaal gebruik van de interieurruimte met extra bagageruimte achter de voorstoelen, die ook gemakkelijk toegankelijk is via de grote opening van de kofferruimte. De cockpit is net als bij alle Ferrari's volledig gericht op de bestuurder en de Human Machine Interface benadering is versterkt door alle belangrijke bedieningsapparatuur binnen handbereik te groeperen om te zorgen voor een optimale ergonomie, waardoor optimaal kan worden genoten van de ultieme rijervaring.
Categorie:
Tag(s):