donderdag, 16. februari 2012 - 20:17

Gehandicapten- en reizigersorganisatie en gemeente Arnhem zijn er samen uit

Arnhem

Van de 20 abri's die vorig najaar in Arnhem zijn weg gehaald, komen er zeven terug.

Bij deze bushaltes wordt binnen drie maanden een nieuwe abri geplaatst. Twee abri's die ook op de lijst stonden om verwijderd te worden, blijven alsnog staan. Er verdwijnen nog 17 wachthokjes die door weinig reizigers worden gebruikt. Arnhem houdt 270 abri's. Dit is de uitkomst van het overleg tussen het Arnhems platform chronisch zieken en gehandicapten (Apcg), het Regionaal overleg consumentenorganisaties openbaar vervoer (Rocov) en de gemeente Arnhem. Samen hebben zij vastgesteld waar er abri's horen te staan. Het belang van reizigers met een beperking heeft sterk meegewogen.

Vorig jaar oktober begon stadsmeubilairbedrijf JCDecaux volgens contract met de verwijdering van 30 abri's in Arnhem. Dat riep reacties op van reizigers en belangenorganisaties die vonden dat OV-klanten en vooral gebruikers met een beperking gedupeerd werden. Wethouder Martijn Leisink heeft het opbreken van de abri's toen stilgelegd om eerst overleg te gaan voeren met de betrokken organisaties. Op dat moment waren er 20 abri's verwijderd. Het overleg heeft geleid tot een resultaat waarin Apcg en Rocov zich kunnen vinden.

Pieter den Duijf van het Apcg: "Het plotseling weghalen van de abri's riep veel onrust op bij Arnhemse mensen met een beperking en bij oudere inwoners. Gelukkig is in goed overleg met de gemeente besloten om abri's te plaatsen of terug te plaatsen op belangrijke locaties. Wel vinden wij het belangrijk dat de wethouder in onderhandeling blijft met JCDecaux. Onze achterban neemt immers steeds meer deel aan de samenleving. Ook verandert in de komende jaren de samenstelling van de bevolking in de Arnhemse wijken. In de 20 jaar die het abri-contract loopt, kan er veel gebeuren!"

Alex de Meijer (Rocov): "Volgens de afspraken die de gemeente Arnhem indertijd had gemaakt met JCDecaux zouden 'onrendabele' abri's verdwijnen. Daarover was geen overleg gevoerd met de belangenorganisaties en de vervoerder. De gemeente zat vast aan een contract voor 20 jaar, maar wethouder Leisink was gelukkig bereid met ons te overleggen om de schade te beperken. Zo hebben we de belangrijkste abri's kunnen redden. We hebben afgesproken om elkaar voortaan op de hoogte te houden en voroaf te overleggen als er wat speelt."

Bij het besluit over het handhaven of herplaatsen van abri's is niet alleen het aantal reizigers en het belang van reizigers met een beperking gewogen. Ook is gelet op de spreiding over de wijken en op de ligging van abri's: bij twee minder gebruikte abri's tegenover of naast elkaar kan er één blijven staan.
Volgend jaar worden de eerste 50 oudere, blauwe Cityline-abri's door een nieuw model vervangen.

Eerder verwijderde abri's keren terug op de halteplaatsen Speenkruidstraat in Malburgen West (lijn 4 richting station), Voetiuslaan in het Broek (lijn 5 richting Presikhaaf), Groen van Prinstererstraat in het Boulevardkwartier (vier lijnen richting Presikhaaf en Westervoort), Raamsdonkstraat (lijnen De Laar West), Lange Akkers in Rijkerswoerd (lijnen richting Elderveld en Elst) en de Ezingestraat in Vredenburg (bij de bushaltes in beide richtingen).
De abri's die alsnog blijven staan, zijn die aan het Schuttersbergplein in Geitenkamp (lijn 7 richting station) en de Arnhemse Allee in Rozendaal (lijn 21 richting Velp).

Nieuwe abri's worden voor het eerst geplaatst bij de haltes Amsterdamseweg - Het Dorp (voor de bussen stadsinwaarts en stadsuitwaarts), Loevesteinlaan in Presikhaaf en Laan van Presikhaaf-Dongestraat (buslijnen richting station) en Rotterdamsingel in Elderveld (richting station Arnhem Zuid).
Provincie:
Tag(s):