donderdag, 19. januari 2012 - 22:26

Gelderland in trek bij de Hollanders

Gelderland is vooral populair als binnenlandse vakantiebestemming bij de randstedelingen uit Noord- en Zuid Holland.

Sowieso is Gelderland een zeer populaire vakantieprovincie. Een op zes binnenlandse vakanties worden hier doorgebracht. 2,9 miljoen vakanties per jaar. Deze positie moet wel zo blijven en vooral versterkt worden. De vrijetijdseconomie is een belangrijke motor voor de Gelderse werkgelegenheid en regionale economie en draagt bij aan gezondheid en welzijn van de bevolking. Eén op de 17 mensen (arbeidsplaatsen) werkt in deze sector. Deze cijfers zijn afkomstig uit de Trendrapportage “Maak kennis met de vrijetijdseconomie in Gelderland” Deze uitgave is door het Bureau Economisch Onderzoek van de provincie gemaakt in samenwerking met het voormalig Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT)

Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk:” de vrijetijdseconomie is essentieel voor Gelderland. Deze sector vertegenwoordigt een grote economische waarde, biedt werkgelegenheid ook aan jongeren. Daarnaast draagt de sector ook bij aan allerlei sociale aspecten als ontmoeting en samenwerking. Denk maar aan de vele evenementen die georganiseerd worden. En aan de volksgezondheid. Veel activiteiten worden ook gedaan om te ontspannen en weer op te laden voor de dagelijkse hectiek. Onze goede positie moeten we behouden en we moeten keihard werken om deze te versterken. Hiervoor ontwikkelen we een aanvalsplan Vrijetijdseconomie samen met de sector.”

De vrijetijdsconsument is vooral verzot op de buitenlucht, uitgaan en winkelen. Deze activiteiten scoren het hoogst. In 2010 werden in Gelderland ruim 158 miljoen vrijetijdsactiviteiten van minimaal 2 uur of langer uitgevoerd (132 miljoen door eigen inwoners).

Nederlanders gaven in 2010 ruim 412,4 miljoen euro uit tijdens vakanties in Gelderland. Ongeveer 13% hiervan komt voor rekening van de vakantieganger die verblijft op een vaste standplaats. Tijdens dagtochten of vrijetijdsactiviteiten wordt er jaarlijks in Gelderland ruim 2,5 miljard euro besteed.

Buitenlandse markt
Uit het rapport blijkt dat ongeveer 308.000 buitenlanders Gelderland bezochten voor een verblijfsbezoek. Gelderland heeft als vakantieprovincie voor buitenlandse gasten geen grote betekenis (aandeel 2,8%). Dit aandeel zou dus versterkt kunnen worden. Met name naar de Duitse markt.

Nummer 2 voor zakenreizen
Gelderland is nummer 2 als het gaat om zakenreizen. (N-H staat op 1) In 2008 werden 656.000 meerdaagse zakenreizen gemaakt in Gelderland. Meer dan de helft van deze reizen worden gemaakt naar de Veluwe. De binnenlandse zakelijke markt in Gelderland vertegenwoordigt een waarde van 178 miljoen euro gemiddeld over 2006 en 2008.

Sociale media
Eén van de belangrijkste technologische ontwikkelingen is internet en de opkomst van social media. De helft van alle Nederlanders die in 2010 aankopen doen via het internet boekt een reis via het internet.

Economische crisis
Door de economische crisis brachten in 2009 meer Nederlanders de vakantie in eigen land door. In 2010 en 2011 zette deze ontwikkeling zich echter niet verder door. In 2011 zijn er 3,5% minder vakanties t.o.v. 2010 doorgebracht in Gelderland door Nederlanders.
Provincie:
Tag(s):