vrijdag, 31. augustus 2012 - 13:55 Update: 08-07-2014 0:47

Gloeilamp na 132 jaar uitgedoofd

Rijswijk

Heldere gloeilampen van 60 Watt of meer mochten sinds 1 september vorig jaar al niet meer verkocht worden in de Europese Unie (EU). Vanaf morgen, 1 september 2012, mag er in de EU geen enkele gloeilamp meer verkocht worden.

De reden: een erg lage energie-efficiënte. Zo'n negentig procent van de energie die een gloeilamp gebruikt, wordt namelijk omgezet in warmte en slechts tien procent in zichtbaar licht. Dit betekent dat consumenten op zoek moeten naar energie-efficiëntere alternatieven, zoals led's (light emitting diode). Deze lampen zijn tot wel 85 procent energiezuiniger.

Ledlampen hebben bovendien een vijf keer langere levensduur dan spaarlampen. In technische termen heten deze CFL's (Compacte Fluoriscerende Lampen). Verder geven ze direct licht als de lichtschakelaar wordt omgezet en bevatten ze geen milieuonvriendelijke materialen zoals kwik. De reden waarom kapotte spaarlampen tot het klein chemisch afval worden gerekend. Een laatste voordeel, tot slot, is dat ledlampen veel schokbestendiger zijn dan spaarlampen.

“Ledlampen bieden veel voordelen, vooral qua energie-efficiënte, prestatie, betrouwbaarheid en duurzaamheid", zegt Jeanine Chrobak-Kando, Business Development Manager bij Verbatim. "Ledlampen bieden tot wel 85 procent energiebesparing vergeleken met gloeilampen. Dit komt omdat ze geen gloeidraad hebben die opbrandt. Hierdoor gaan ze 35 keer langer mee, dat is meer dan vijftien jaar extra gebruik.”

“Naast de energie-efficiëntie en de indrukwekkende terugbetaaltijd, bieden ledlampen een uitzonderlijke lichtkwaliteit en kleurweergave. Consumenten kunnen kiezen uit sprankelend wit licht of warm en huiselijk sfeerlicht. Je kan de lampen bovendien eenvoudig dimmen. Daarbij zijn ledlampen nu verkrijgbaar in moderne en tijdloze designs, in alle mogelijke vormen en voor elke fitting."

Op dit moment consumeert licht negentien procent van de wereldwijde elektriciteitsproductie. Ledlicht kan dat wereldwijd met zo'n veertig procent reduceren en hiermee de kosten met zo'n 130 miljard euro verlagen.

Dit komt volgens The Climate Group omgerekend neer op een vermindering van ongeveer 670 ton CO2-uitstoot per jaar in de atmosfeer. Ter vergelijking: dit komt overeen met de CO2-uitstoot van al het luchtvaartverkeer wereldwijd in 2011.
Categorie:
Tag(s):