zaterdag, 2. juni 2012 - 11:52

Hardere aanpak voor asociaal en onveilig rijgedrag

Hilversum

Er moet een veel hardere aanpak komen van asociaal en onveilig rijgedrag. Onorthodox ingrijpen is daarbij geoorloofd, aldus een meerderheid van de weggebruikers. Zo mag bij twintig verkeersboetes per jaar het rijbewijs worden ingenomen. Van onverbeterlijke bonnenpakkers moet de auto worden afgepakt, of ze moeten als ‘draaideurcrimineel’ tot twee jaar de cel in.

Dat blijkt uit onderzoek van het tv-programma Debat op 2 (KRO/NCRV) onder 786 rijbewijsbezitters, zo meldt de NCRV op zijn site.

Het discussieprogramma wijdt op zaterdagavond om 21:10 uur een uitzending aan ergerlijk en gevaarlijk rijgedrag. Uit het onderzoek blijkt dat 42% van de rijbewijsbezitters dit soort gedrag regelmatig en ongeveer 16% zelfs dagelijks meemaakt.

Hardere aanpak
Maar liefst 85 procent is voor een veel hardere aanpak van aso’s op de weg, terwijl nog altijd 76 procent om harder optreden vraagt tegen onveilig verkeersgedrag. Bijna 83 procent vindt het een prima idee om aso’s op de weg verplicht drie dagen op cursus te sturen à €800, in hun eigen tijd en op eigen kosten.

Verkeersboetes
Ruim driekwart (77 procent) vindt de verkeersboetes nu te hoog of veel te hoog. Bijna tweederde (64 procent) ziet verkeersboetes als een melkkoe voor de overheid. Het verhogen van boetes om asociaal en onveilig rijgedrag aan te pakken treft ten onrechte ook mensen die af en toe een bon krijgen, vindt bijna 60 procent van de rijbewijsbezitters.

Hogere boetes uitdelen is volgens de meerderheid alleen zinvol als dat gericht gebeurt tegen de echte aso’s. Zo vindt 75 procent het goed wanneer het boetebedrag oploopt naarmate je meer bonnen krijgt. Een vrij grote groep (40 procent) is voor het opleggen van hogere boetes naarmate de overtreder een hoger inkomen heeft. Een bijna even grote groep rijbewijsbezitters (41 procent) is tegen.

Bonnenverzamelaars strafrechtelijk aanpakken
Het pleidooi van de ANWB om onverbeterlijke bonnenverzamelaars via het strafrecht aan te pakken als draaideurcrimineel, krijgt ruime steun (71 procent). Nu zijn er jaarlijks tientallen, zo niet honderden automobilisten die vijftig of meer verkeersboetes per jaar krijgen, zonder dat er bij instanties alarmbellen gaan rinkelen.

Dit komt doordat de administratie van de verkeersboetes los staat van de strafwet. Justitie mag de veelplegers daardoor niet vervolgen, terwijl hun kentekens wel bekend zijn bij het CJIB, de organisatie die de verkeersboetes int. Zolang de veelplegers hun boetes betalen, kunnen ze dus gewoon doorgaan met hun asociale en onveilige rijgedrag.

Auto veelplegers afnemen
Veelplegers in het verkeer moeten ook hun auto kwijtraken, vindt 68 procent van de bestuurders. Van 38 procent mag de auto van onverbeterlijke veelplegers zelfs worden vernietigd. Bijna tweederde (63 procent) is voor een keiharde campagne, die weggebruikers in de media en langs de weg confronteert met beelden van ernstig verkeersletsel.

Invoering puntenrijbewijs
Ruim de helft van de rijbewijsbezitters (57 procent) vindt dat het puntenrijbewijs voor alle bestuurders moet gaan gelden. Nu kunnen alleen beginnende bestuurders hun rijbewijs kwijtraken als ze in de eerste vijf jaar drie keer wordt gepakt voor overtredingen zoals bumperkleven of meer dan dertig kilometer te hard rijden.

Meest storende rijgedrag
Bestuurders storen zich volgens het onderzoek verreweg het meest aan bumperkleven, gevolgd door agressief rijgedrag en rijden met alcohol/drugs. Minder grote ergernissen zijn het niet gebruiken van richtingaanwijzers, niet handsfree bellen, het afsnijden van andere weggebruikers en rechts inhalen. Ook te langzaam rijden, onnodig links rijden en afval uit het raam gooien zijn een bron van ergernis.

Maximumsnelheid
De verhoging van de maximumsnelheid van 120 naar 130 kilometer per uur op veel snelwegen is volgens ruim tweederde (69 procent) een goede zaak. Slechts een kwart (26 procent) vindt dat de maximumsnelheid nog hoger moet.

Verkeershufter
Een verkeershufter is volgens de overgrote meerderheid van de rijbewijsbezitters (91 procent) iemand die met zijn of haar rijgedrag anderen in gevaar brengt. Ook standaard harder rijden dan toegestaan scoort hoog (62 procent) als hufterig gedrag in het verkeer, gevolgd door niet goed opletten in het verkeer (55 procent).

De resultaten worden vanavond gepresenteerd en besproken in de uitzending van Debat op 2, om 21.
Provincie:
Tag(s):