zaterdag, 17. november 2012 - 22:35 Update: 08-07-2014 0:45

Hoge inflatie raakt Sint minder hard

Sinterklaas heeft weinig last van de stevige prijsstijgingen in Nederland. Een zak met cadeaus voor zowel jong als oud is slechts 0,5% duurder dan een jaar geleden.

Dat blijkt uit de `Sinterklaas-inflatie', een inflatie-index die het ING Economisch Bureau heeft berekend. De inflatie voor de gemiddelde consument is in ons land opgelopen tot 2,9%.

Populaire cadeaus voor grote mensen goedkoper

De Sint en zijn pieten gaan de komende tijd druk op jacht naar geschenken. In de zak van Sinterklaas horen natuurlijk zowel pakjes voor kinderen als volwassenen. Vooral enkele populaire cadeaus voor grote mensen drukten de inflatie van de Sint. Dvd's zijn nu 4,2% goedkoper dan een jaar geleden en boeken daalden 2,7% in prijs. Voor de kinderen werd snoep iets goedkoper (-0,4%). Speelgoed steeg in een jaar tijd licht (1,2%) in prijs.

Sint ontwijkt Nederlandse woon- en vervoerskosten/b>

De Sint betaalt voor een zak met cadeaus voor alle leeftijden slechts 0,5% meer dan vorig jaar. De Sinterklaas-inflatie is daarmee aanzienlijk lager dan de inflatie van 2,9% voor de gemiddelde consument. De Sinterklaas-inflatie is mede zoveel lager omdat de Sint geen last heeft van de grote prijsstijgingen in Nederland van huisvesting en energie in het afgelopen jaar. Hij woont immers in Spanje en hoeft hier niet te tanken met zijn schimmel.

Sinterklaas-inflatie voor populaire cadeaus

De Sinterklaas-inflatie is samengesteld op basis van de prijsontwikkeling van cadeaus die veel op verlanglijstjes prijken. Daarvoor heeft het ING Economisch Bureau de meest recente inflatiecijfers (oktober) van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gebruikt. Kinderen krijgen graag snoep, speelgoed en chocola. Volwassenen vragen vaak dvd's, boeken, geurtjes en sieraden.

Ook Sint voelt btw-verhoging

Hoewel de Sint niet veel duurder uit is dan vorig jaar, lijkt de btw-verhoging ook aan zijn huisje niet helemaal voorbij te gaan. Van september op oktober maakte de Sints inflatie een flinke sprong (van -0,3% naar 0,5%). Geurtjes en speelgoed stegen dit jaar in oktober harder in prijs dan dat in andere jaren het geval was. Speelgoed is nu 1,2% duurder dan een jaar geleden en geurtjes werden 1,7% duurder. Zou de Sint geen luchtjes en speelgoed in de zak stoppen, dan is hij in totaal dit jaar zelfs goedkoper uit dan vorig jaar (-0,2%).

Sint is minder koopbereid

De Sint houdt dit jaar waarschijnlijk zijn hand op de knip. Het vertrouwen, van consumenten, onder wie veel hulpsinterklazen, is erg laag blijkt uit CBS-cijfers. De koopbereidheid ligt zelfs nog een stuk onder het niveau van vorig jaar. Een belangrijke oorzaak is dat de koopkracht van hulpsinten al een paar jaar onder druk staat, mede door de forse bezuinigingen van het kabinet.
Categorie:
Tag(s):