donderdag, 13. september 2012 - 12:33

Hondekop ziet Abraham

Utrecht

De ‘Hondekop’ (Mat ’54) van Het Spoorwegmuseum wordt komende vrijdag 50 jaar.

Op 14 september 1962 rolde de NS 386 uit de fabriekspoort van Werkspoor in Amsterdam. De Hondekoppen zijn jarenlang beeldbepalend geweest op het Nederlandse spoor. In Het Spoorwegmuseum is de Hondekop begonnen aan zijn tweede jeugd, hij is nog regelmatig op het spoor te zien tijdens de ritten van de Heimwee Express. Ieder tweede weekend van de maand rijdt Het Spoorwegmuseum met historisch materieel, de Hondekop is één van de rijvaardige treinen van het museum. Helaas kan de NS 386 zijn verjaardag niet in het museum zelf vieren, de Hondekop is momenteel buiten het museum voor onderhoud.

Beeldbepalend op het spoor
De komst van de elektrische Mat ‘ 54 baarde in 1956 veel opzien door de robuuste vorm, die sterk afweek van de voorgaande gestroomlijnde treinen. De bestuurdersstoel moest hoger en meer naar achter geplaatst worden. De bedoeling hiervan was om de machinist bij een aanrijding meer bescherming te kunnen bieden. De treinen waren bedoeld als vervangers van het oude elektrische materieel en gebouwd voor de lange afstandsverbindingen. De trein dankt zijn originele naam (Mat ’54) aan het feit dat het materieel in 1954 is ontworpen. Echter, door de vorm van de cabine en de aflopende zijraampjes (die doen denken aan de hangogen van een trouwe hond) werd de bijnaam van deze trein als snel ‘Hondekop’.

De Hondekoppen waren de zwaarste treinen van Europa, zeer degelijk gebouwd en beeldbepalend in Nederland van 1960 tot 1995. De Hondekop uit het museum is in 1962 gebouwd door Werkspoor Amsterdam. De trein is 51,12 meter lang en weegt 104 ton (tweewagentreinen) of 210 ton (vierwagentreinen). De Hondekop biedt zitplaatsen aan 120 passagiers en kan een topsnelheid van 140 kilometer per uur bereiken.
Provincie:
Tag(s):