maandag, 17. september 2012 - 16:54 Update: 08-07-2014 0:29

Lexus LF-CC wereldprimeur autosalon Parijs

Raamsdonkveer

De Lexus LF-CC is zonder meer de eye catcher op de Lexus stand in Parijs. Het conceptmodel - een voorbode van Lexus' nieuwe premium coupé in het D-segment - laat op overtuigende wijze zien dat een aantrekkelijk design perfect samengaat met een laag verbruik en een lage CO2-uitstoot.

En dat laatste komt mede door de primeur onder de motorkap: een ultrazuinige, gloednieuwe 2,5 liter Full Hybrid-aandrijflijn die minder dan 100 gram CO2 per kilometer zal uitstoten.

De LF-CC Concept bouwt verder op Lexus' kenmerkende designtaal L-finesse. Het studiemodel kreeg de meest uitgesproken 'spindle'-grille tot nu toe. De grille heeft een metaalkleurige omlijsting en ligt ingeklemd tussen de motorkap, de voorspoiler en de voorste randen van de voorspatborden.

De scherp gelijnde koplampunits met drie losse LED-koplampen zijn ondergebracht in een smalle opening in de neus van het koetswerk. De dagrijverlichting is volledig geïntegreerd in het bovenste bumpergedeelte.

2,5 liter Full Hybrid-aandrijflijn: minder dan 100 gram per CO2 per km
Het belangrijkste nieuws van de Lexus LF-CC is onder de motorkap te vinden. Hier debuteert een volledig nieuwe, extreem efficiënte 4 cilinder 2,5 liter Full Hybrid-aandrijflijn.

Deze techniek zorgt voor prestaties die passen bij een sportieve coupé uit de hogere middenklasse maar zet tegelijk de maatstaf als het gaat om verbruik en uitstoot: een CO2-emissie van minder dan 100 gram per kilometer.

Desondanks levert de aandrijflijn meer dan 2 pk (1,5 kW) per gram CO2 per kilometer. Dat komt mede door de Atkinson-cyclus en D-4S directe benzine-inspuiting. Een compacte, krachtige, watergekoelde elektromotor maakt de aandrijflijn compleet.

'Vin' voor extra neerwaartse druk
De Lexus LF-CC Concept is voorzien van een aerodynamische 'vin' die vanaf de onderzijde omhoog loopt via de achterste wielkasten. Dit designkenmerk, dat ook op de supersportauto LFA terug te vinden is, zorgt voor meer neerwaartse druk op de aangedreven achterwielen.

Lage zitpositie met Touch Tracer display
In het interieur van de LF-CC valt Lexus' ontwerpfilosofie HMI (Human Machine Interface) op. Daarbij draait het om de intuïtieve samenwerking van mens en machine.

De bestuurder profiteert van een lage zitpositie, een sportief stuurwiel en optimaal geplaatste pedalen. Het Touch Tracer-display - waarmee diverse functies in de auto worden bediend - is in het middenconsole geplaatst voor optimaal comfort en bedieningsgemak.

Lexus op de Autosalon van Parijs
Behalve de wereldpremière van de LF-CC toont Lexus in Parijs ook de nieuwe LS 600h F SPORT. Het nieuwe, sportieve model van de LS-reeks toont de expressievere designrichting voor het interieur en exterieur en kenmerkt zich door meer rijdynamiek en innovatieve geavanceerde techniek.
Categorie:
Tag(s):